Voordat wij u de definitie van de meestgebruikte vorm van payroll uitleggen, leggen wij u eerst het verschil tussen de 2 soorten payroll dienstverleningen in Nederland uit. Belangrijk bij het onderscheid is te weten: Wie is de "juridische werkgever"?
Direct een payrollofferte opvragen?
1. Uw werknemers zijn nog in dienst (loonlijst) bij u,
2. Uw werknemers zijn juridisch in dienst (loonlijst) bij een payrollbedrijf.
Bij de eerste vorm van payroll bent/blijft u nog steeds juridisch de werkgever, met alle bijbehorende arbeidsrechtelijk werkgeversrisico's, voor wat betreft ziekte en ontslag. Eigenlijk is deze vorm van payroll niet meer of minder dan de verloning van uw personeel met een stuk personeelsadministratie. U heeft nog steeds een ziekteverzuimverzekering en/of arbodienst en rechtsbijstandsverzekering (personeel) nodig. Naast uw accountant of loonadministratiekantoor zijn enkele grote (soms beursgenoteerde) payrollbedrijven in Nederland, die deze payroll dienstverlening aanbieden: ADP, Raet en SD Worx.
Voor de tweede (meestgebruikte) vorm van payroll in Nederland is dit de definitie. Definitie payroll: Bij payroll besteedt u als ondernemer, werkgever of bedrijf de verantwoordelijkheden en administratieve werkzaamheden met betrekking tot het juridische werkgeverschap van uw werknemers aan een payrollbedrijf uit en komen uw werknemers in dienst (c.q. op de loonlijst = vertaling van 'payroll' (lees ook payrolling) uit het Engels) bij het payrollbedrijf. Uw payrollwerknemers worden vervolgens exclusief te werk gesteld bij u als inlenende ondernemer, werkgever of bedrijf (lees opdrachtgever).
Maakt u dus als werkgever/ondernemer van deze payroll variant gebruik, dan regelt het payrollbedrijf niet alleen uw personeels- en salarisadministratie, maar neemt ook de arbeidsrechtelijke werkgeversrisico's met betrekking tot ziekte en ontslag, tegen een vast all-in payrolltarief per daadwerkelijk gewerkt uur, van u als werkgever/ondernemer over. Hierdoor heeft u op voorhand duidelijkheid, weet u op 1 januari op twee cijfers nauwkeurig vooraf wat een werknemer u per gewerkt uur kost en wat uw personeelskosten voor het komende jaar zullen zijn. Niets is namelijk zo gevaarlijk voor een ondernemer om achteraf of halverwege met tegenvallende personeelskosten te worden geconfronteerd.
Bij ziekte, kort verzuim (calamiteiten) en bijzonder (buitengewoon) verlof, vakanties, feestdagen en evt. ADV- en ATV, kortdurend zorgverlof en/of seniorendagen (de laatste zijn per payrollbedrijf verschillend) ontvangt u dus geen factuur bij payroll. Mocht een payrollwerknemer dus ziek of arbeidsongeschikt worden, dan heeft u ook geen dubbele kosten (geen eigen risico dagen), daar u uw zieke payrollwerknemer niet hoeft door te betalen en voor dit bedrag een vervangende werknemer kan zoeken.
Komt u daarnaast als werkgever/ondernemer in een arbeidsconflict met 1 van uw payrollwerknemers terecht, dan regelt het payrollbedrijf, als juridische werkgever, zonder extra kosten het eventuele ontslag van de payrollwerknemer. Deze vorm van payroll hoeft per definitie niet meer of minder te kosten, dan wanneer u het zelf doet.
Vraagt u daarom nu snel een adviesgesprek of payroll offerte bij ons aan. Graag leggen wij u dan alle verdere mogelijkheden voor u, uw bedrijf, medewerkers, CAO, sector en branche en de daarbijbehorende payrolltarieven uit.
Voor meer uitleg of informatie over payroll en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payrolltarieven, payroll kosten, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, payrollfactor (omrekeningsfactor), payrollberekening. Heeft u echter genoeg gelezen over payroll, dan kunt altijd een gratis adviesgesprek of payrollofferte bij ons aanvragen!
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?