Antwoord:
Door een hoop tumult in 2010 (o.a. non-actief stelling directie) en waarbij toen bleek dat sommige bureaus de VIA en het daaraan verbonden onafhankelijke SKIA-keurmerk slechts als een dekmantel voor hun huisvesting gebruikten. Is de Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA) langzaam doodgebloed (website is namelijk o.a. niet meer actief).
Direct een payrollofferte opvragen?
Voor de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten is daarom in 2012 de de Stichting Normering Flexwonen opgericht. Zij komt voort uit de Nationale Verklaring Tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten, die op 28 maart 2012 door een groot aantal partijen, zoals de minister van Binnenlandse Zaken, de VNG, Aedes, ABU, NBBU, VIA, LTO Nederland, Productschap Vee en Vlees, CNV, FNV, Pools Overlegplatform in Nederland en diverse gemeenten is ondertekend. De ondertekenaars hebben zich onder meer verplicht om een inspanning te leveren voor het vastleggen van normen voor goede huisvesting in CAO’s en in certificering, en voor een vertrouwenwekkend systeem van handhaving van die normen.
De Stichting Normering Flexwonen beheert de registers van ondernemingen, die aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen en onderhoudt de normen. Organisaties die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden kunnen een certificaat van de Stichting Normering Flexwonen behalen. Hiervoor dienen zij aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten te voldoen.
De huisvestingslocaties van de organisaties, die zich bij de Stichting Normering Flexwonen aanmelden, worden jaarlijks gecontroleerd. Voldoet de huisvesting niet, en worden zaken niet snel hersteld, dan wordt de aanbieder van huisvesting uit het register van de Stichting Normering Flexwonen geschreven. Organisaties die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden, maar deze niet zelf in beheer hebben, maar inkopen bij SNF-geregistreerde ondernemingen, kunnen zich laten registreren in het SNF-inhuur-register. Deze organisaties worden ook jaarlijks gecontroleerd en wordt dan geconstateerd dat niet alle gebruikte huisvesting van SNF-geregistreerde ondernemingen is betrokken, dan wordt de organisatie ook uit het register geschreven.
Het doel van de Stichting Normering Flexwonen (SNF) is dus om partijen, die met de huisvesting van arbeidsmigranten te maken hebben, gemeenten, werkgevers, werknemers, buurtbewoners, de zekerheid te geven dat de huisvesting van arbeidsmigranten op orde.
.
Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA)
De Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA) was sinds de oprichting in 2004 tot circa 2010 de vereniging voor bedrijven, die zich met internationale arbeidsbemiddeling bezighield. Deze arbeidsbemiddeling bestond naast werving & selectie, uitzenden en detachering ook uit payroll. De VIA werd dus opgericht om de arbeidsbemiddeling voor arbeidsmigranten fundamenteel te verbeteren. Vaak was er namelijk bij dit soort arbeidsbemiddeling toentertijd sprake van malafide bedrijfsvoering. Daarnaast kwam bij de arbeidsbemiddeling en werving van deze buitenlandse werknemers begin 2000 meer dan bij Nederlandse werknemers kijken.
De aangesloten bedrijven (vaak ook ABU- of NBBU-lid), in hoogtijdagen een dertigtal, kenden daarom zowel de Nederlandse arbeidsmarkt, als die in de wervingslanden, en zetten zich in voor een professionele, humane en zorgvuldige behandeling van deze buitenlandse werknemers. Zij deden dit door opdrachtgevers de volgende zekerheden te bieden:
- 1. VIA-leden dienden voor respectvol omgaan met werknemers garant te staan;
- 2. VIA–leden lieten zich vrijwillig aan de strenge toelatingsnormen voor het
VIA-lidmaatschap onderwerpen. Zij ondergingen daarvoor periodieke controles en stonden voor de waarborgen, die deze controles aan hun opdrachtgevers en werknemers bood; - 3. VIA-leden dienden over alle vergunningen, ook in de wervingslanden, te beschikken;
- 4. VIA-leden dienden de taal van opdrachtgevers én werknemers te beheersen. Alle werknemers ontvingen daarom een arbeidsovereenkomst in hun eigen taal.
- 5. VIA-leden dienden hun werknemers conform Nederlandse CAO's te betalen.
- 6. VIA-leden dienden in het register van de Stichting Normering Arbeid te zijn ingeschreven. Het risico voor de opdrachtgever in het kader van de Wet Keten Aansprakelijkheid werd zo toen al maximaal afgedekt.
- 7. VIA-leden dienden hun werknemers volgens de zwaarste normen van ons land: de SKIA normen, te begeleiden en huisvesten. Periodiek werden de aangesloten bedrijven op meetbare normen op het terrein van huisvesting, brandveiligheid, sanitair, onderhoudstoestand, orde en netheid etc. dan ook gecontroleerd.
- 8. VIA-leden dienden passende training en opleiding, onder meer in Nederlandse taal en cultuur, veiligheid en vaktechniek voor hun medewerkers te verzorgen.
- 9. VIA-leden dienden aan veiligheid en integratie op de werkplek grote aandacht te besteden. Werknemers werden daarvoor intensief en in hun eigen taal begeleid.
- 10. VIA-leden dienden brede ondersteuning aan werknemers, zeven dagen per week, ook buiten werktijd te bieden. O.a. van arbeidskwesties tot belastingen, van woonbehoeften tot sociale hulpvragen of integratiekwesties.
- 11. VIA-leden dienden door het online servicecentrum van de VIA over alle actuele kennis van fiscaliteit, sociale zekerheid en arbeidsrecht in Nederland en de wervingslanden te beschikken.
Voor meer informatie over de Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA) kon u in het verleden op hun website
www.via-eu.com terecht. Helaas is deze dus niet meer in gebruik.
Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA) en payroll
Doordat u niet meer bij de Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA) voor controle van uw payrollbedrijf terecht kunt. Adviseren wij u als u uw payrollaanbieder wilt checken om de volgende zaken na te gaan: (1) is het payrollbedrijf lid van de ABU of NBBU of heeft het een eigen payroll-CAO, (2) staat het payrollbedrijf in het SNA register (SNA attenderingsservice), (3) heeft het payrollbedrijf het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (NEN 4400-1 certificaat), beschikt zij over (4) een recente WKA-verklaring, hoe (5) zijn de jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel en (6) referenties van het payrollbedrijf en/of kan er van (7) een G-rekening van het payrollbedrijf gebruik worden gemaakt.
Voor wat betreft de huisvesting van arbeidsmigranten heeft u kunnen lezen dat u sinds 2012 hiervoor op de website van Stichting Normering Flexwonen (SNF) kunt kijken welke ondernemingen aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen. Hiervoor krijgen zij een certificaat van de Stichting Normering Flexwonen en mogen zij het logo op hun uitingen voeren.
Een voorbeeld van samenwerking aangaande een SNF keurmerk is dat de werkgeversorganisaties in de uitzendbranche en land- en tuinbouw samen met de werknemersorganisaties in de sector een keurmerk hebben ontwikkeld, dat aangeeft waar de huisvesting van arbeidsmigranten in deze sector minimaal aan moet voldoen.
Kwaliteit dienstverlening bij een payrollbedrijf
Tot slot hebben wij een lijst met enkele aanvullende praktische punten/vragen gemaakt, die u bij uw payrollbedrijf keuze in Nederland kunt gebruiken:
- 1. Geeft het payrollbedrijf een voorlichtingssessie aan uw werknemers?;
- 2. Kan het payrollbedrijf pro forma berekeningen maken aan de hand van de laatste loonstroken? Hierdoor zien uw werknemers namelijk dat hun netto loon straks niet verschilt/verandert;
- 3. Geeft het payrollbedrijf ook een pensioenvoorlichting aan uw werknemers of regelt zij individuele afspraken met uw werknemers?;
- 4. Geef duidelijk door aan het payrollbedrijf, dat zij er voor moeten zorgen dat voor de eerste verloning alle zaken geregeld zijn. Een veel gehoorde klacht bij de (eerste) verloning is vaak: “Wij kunnen uw werknemers niet verlonen want we hebben het payrollcontract, kopie ID, inschrijfsetje etc. nog niet terug”. Het payrollbedrijf moet u bij payroll ontzorgen en niet extra belasten!
- 5. Worden uw studenten of scholieren voor het afgesproken studententarief verloond? Geef aan dat het payrollbedrijf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van de studenten- en scholierenverklaringen en dat u geen hoger tarief gaat betalen als deze nog niet binnen zijn voor de eerste verloning;
- 6. Waar staan de mogelijk de uitzendbedingen in de payrollcontracten van uw werknemers? Dit scheelt u namelijk straks de nodige flexibiliteit!;
- 7. Vraag waar en bij wie u en uw werknemers straks terecht kunnen met vragen?
Werkt het payrollbedrijf met 1 aanspreekpunt voor al uw vragen of heeft u te maken met diverse personen en interne afdelingen. Vraagt u daarnaast ook of uw contactpersoon fulltime of parttime werkt. Niets is straks zo vervelend om te horen dat hij of zij vandaag niet werkt! - 8. Hoe wilt u uw uren aanleveren? Online, email, telefonisch of per fax;
- 9. Kan er een koppeling met uw urenregistratiesysteem en het verloningssysteem van het payrollbedrijf worden gemaakt en wat wordt het payrolltarief dan? Doet het payrollbedrijf altijd een test run/schaduw verloning voor de eerste verloning?;
- 10. Geeft het payrollbedrijf u en uw werknemers een training of handleiding, zodat u straks de uren online kunt doorgeven en managementrapportage kan inzien/downloaden vanuit het systeem en uw werknemers b.v hun loonstroken, jaaropgave, payrollcontract en (boven) wettelijke vakantiedagen kunnen bekijken?;
- 11. Hoeveel vakantiedagen en -geld krijgen mijn medewerkers en wanneer kunnen zij dit opnemen of laten uitbetalen?;
[li]12. Geef aan hoe u uw werknemers wilt verlonen? Wekelijks, 4 wekelijks of maandelijks (op nacalculatie of o.b.v. daadwerkelijke gewerkte uren in de maand); - 13. Geef aan hoe u wilt betalen? Automatische incasso (gangbaar in de payrollbranche) of een betalingstermijn (let u hierbij op een eventuele opslag/hogere payrollfactor!);
- 14. Beschikt het payrollbedrijf over een afgeschermde G-rekening, zodat u straks hierop een deel van het factuurbedrag kunt storten (welke %)?;
- 15. Geef aan hoe u uw factuur wilt ontvangen? Digitaal en/of per post;
- 16. Geef aan hoe uw werknemers hun loonstroken willen ontvangen? Digitaal in een afgeschermde omgeving via het internet of per post/email;
- 17. Kan het payrollbedrijf u als DGA ook verlonen en wat zijn de kosten (meestal gratis)?;
- 18. Helpt het payrollbedrijf u ook gratis met functionerings- en/of beoordelingsgesprekken (voorbeelden), indien u deze wilt gaan voeren?;
- 19. Helpt het payrollbedrijf u ook gratis met het regelen van uw riscoinventaris en -evaluatie (RIE)?;
- 20. Geeft uw payrollbedrijf gratis advies v.w.b. te toepassing van de werkkostenregeling binnen uw bedrijf;
- 21. Bij wie melden uw werknemers zich ziek binnen het payrollbedrijf en welke arbodienst doet de controle?;
- 22. Vraag na welk arbodienstcontract en/of verzuimbegeleidingspakket het payrollbedrijf heeft (standaard of uitgebreid). Dit geeft aan hoe het payrollbedrijf is voorbereid op verzuim en ziekte- en/of re-integratiebegeleiding bij/van uw werknemers;
- 23. Vraag na wanneer/hoe/of en bij wie u uw scholingsfacturen kunt indienen? 1,02% van uw brutoloonsom wordt door het payrollbedrijf namelijk gereserveerd voor scholing van uw werknemers. Veel payroll klanten vergeten dit terug te vragen aan hun payroller!;
- 24. Kent het payrollbedrijf een zgn. "Dienstverleningsvariant" voor weigerende en oudere werknemers met VUT/vervroegd pensioenregelingen;
- 25. Communiceert u tijdig met uw personeel dat u wilt gaan payrollen en bij welk payrollbedrijf u dit wilt gaan doen. Dit zodat uw besluit niet voor verrassingen op de werkvloer zorgt en uw werknemers de tijd geeft zich in te lezen en voor te bereiden.
Bij twijfel niet inhalen! Heeft u dus twijfels bij enkele bovenstaande punten, gaat u dan niet in zee met dit payrollbedrijf. U en uw werknemers zullen hier namelijk spijt van krijgen.
Heeft u genoeg gelezen over alles omtrent de Vereniging Internationale Arbeidsbemiddeling (VIA), het Expertisecentrum Flexwonen, SKIA-keurmerk, Stichting Normering Flexwonen (SNF) etc. en payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Meer payroll informatie
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll