Antwoord:
Ja, ook bij
payroll dient u zich aan de
Arbeidstijdenwet te houden. Daarnaast bent/blijft u bij payroll verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet, omdat u nog steeds uw medewerkers bij payroll zelf inroostert. Constateert de Inspectie SZW dus een overtreding van de Arbeidstijdenwet binnen uw bedrijf, dan is de boete voor u en
niet (!) voor het payrollbedrijf.
Direct een payrollofferte opvragen?
De Arbeidstijdenwet legt regels vast voor arbeids- en rusttijden voor werknemers. De Arbeidstijdenwet geldt voor alle werknemers, dus ook payrollwerknemers, in het bedrijfsleven en bij de overheid, inclusief stagiaires en uitzendkrachten. Soms geldt de wet ook voor zelfstandigen.
Arbeidstijdenwet en payroll
U als functioneel werkgever bij payroll moeten in ieder geval met de volgende bepalingen uit de Arbeidstijdenwet in Nederland rekening houden:
- a. Veranderingen in het arbeidspatroon (bijvoorbeeld het rooster) moeten minstens 28 dagen van tevoren worden meegedeeld aan uw payrollwerknemers, tenzij daarover binnen de sector/branche andere afspraken zijn gemaakt. Als 28 dagen vooraf niet mogelijk is, moet de payrollwerknemer uiterlijk vier dagen van tevoren horen wanneer hij/zij moet werken. U moet bijhouden hoeveel uren payrollwerknemers hebben gewerkt en kunt deze gegevens te allen tijde opvragen bij uw payrollaanbieder, mocht de Inspectie SZW hierom vragen;
- b. Eventuele risico’s bij werktijden (bijv. bij ploegendienst en nachtwerk) moeten worden benoemd in uw RI&E en het plan van aanpak.
In uw arbeids- en rusttijdenbeleid moet rekening worden gehouden met de persoonlijke omstandigheden van payrollwerknemers. Denk bijvoorbeeld aan zorgtaken, scholing of een vaste vrije avond om te kunnen sporten; - c. Over het arbeids- en rusttijdenbeleid moet u overleggen met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of betrokken payrollwerknemers;
- d. Payrollwerknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week;
- e. Over een periode van 4 weken mag een payrollmedewerker gemiddeld 55 uur per week werken;
- f. In een periode van 16 weken mag een payrollwerknemer gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken;
- g. Per week moet er ten minste sprake zijn van een rustperiode van 11 uur per dag. U spreekt met uw payrollwerknemer af hoe hij of zij de werktijd per dag en week invult. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken;
- h. Bij aanwezigheidsdiensten mag worden afgeweken van de standaardrusttijd (11 uur). Een kortere standaardrusttijd voor en na een aanwezigheidsdienst mag alleen als daar een goede reden voor bestaat en dit collectief wordt afgesproken;
- i. In geval van aanwezigheidsdiensten mag u de rusttijd voor en na de aanwezigheidsdienst maximaal twee keer per week inkorten tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur, voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden gecompenseerd;
- j. U mag op zondag (laten) werken als het soort werk dat noodzakelijk maakt (bijvoorbeeld horeca, zorg, politie). Zondagwerk mag ook als productieprocessen niet onderbroken mogen worden. Ook door bedrijfsomstandigheden mag op zondag worden gewerkt, ondernemingsraad en payrollwerknemers moeten hier dan wel mee instemmen.
- k. Kinderen onder 13 jaar mogen alleen werkzaamheden verrichten in het kader van optredens, bijvoorbeeld meedoen aan een televisieprogramma of musical. De Inspectie SZW moet hiervoor altijd toestemming geven. Vanaf 13 jaar mogen kinderen lichte arbeid verrichten, bijvoorbeeld een stage lopen. Er moet dan een stageovereenkomst zijn tussen school en ouders en u zijn;
- l. Soms mag bij collectieve regelingen (zoals de CAO) worden afgeweken van de voorschriften uit de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde payrollwerknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg, mijnbouw, vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.
Wanneer geldt de arbeidstijdenwet niet?
De hierboven benoemde verplichtingen uit de arbeidstijdenwet, gelden in sommige gevallen niet. Dit is o.a. het geval bij:
- 1. Algemene maatregel van bestuur omschreven arbeid:
a. De belangrijkste regel hier betreft een gedeeltelijke vrijstelling van de arbeidstijdenwet voor personeel dat ten minste drie maal het minimumloon verdient.
b. Verder bestaan er belangrijke uitzonderingen op de arbeidstijdenwet voor onder meer vrijwilligers, sporters, wetenschappers, artiesten en artsen; - 2. Rampen;
- 3. Verrichtingen van leerlingen en studenten in het onderwijs;
- 4. Defensiepersoneel in tijden van oorlog, bij het uitvoeren van in de wet opgedragen taken en bij het uitvoeren van gevallen waarbij de Minister van Defensie ze heeft ingezet. Ook tijdens varen, vliegen en oefeningen is de wet niet van toepassing. Ook aangelegenheden die rechtstreeks betrekking hebben op het voorgaande, vallen niet onder de Arbeidstijdenwet.
- 5. Toezichthoudende en bijzondere opsporingsdiensten wanneer dat hun taken belemmert.
Niet nakomen Arbeidstijdenwet en sancties
Uw payrollwerknemers moeten eerst uzelf gewoon aanspreken, als u als functioneel werkgever bij payroll, de Arbeidstijdenwet naar hen toe niet nakomt. Dit recht heeft iedere werknemer in Nederland namelijk, dus ook payrollwerknemers.
Daarnaast voert de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW) controles uit. Wordt de arbeidstijdenwet door u niet nageleefd en komen uw payrollwerknemers er met u niet uit, dan kunnen uw payrollwerknemers dit bij de Inspectie SZW (anoniem) melden.
Wanneer blijkt dat u de arbeidstijdenwet niet nakomt, kunnen daar verschillende sancties aan vastzitten. Zo kan bijvoorbeeld alsnog een eis tot naleving worden ingediend wanneer uw beleid, RIE niet op orde zijn.
Iets verder gaat de mogelijkheid voor de inspectie SZW om in bepaalde gevallen van overtreding van de arbeidstijdenwet door u, om te bevelen de arbeid door uw payrollwerknemers op uw werkvloer te staken (bijvoorbeeld 3 maanden).
Ten slotte is het niet naleven van de Arbeidstijdenwet in een flink aantal gevallen aangeduid als overtreding en kan hier zelfs een bestuurlijke boete voor worden opgelegd (lees hier alles over de hoogte van de boetes bij het niet nakomen van de Arbeidstijdenwet).
Kortom, zoals u heeft kunnen lezen, kent de Arbeidstijdenwet veel regels omtrent arbeidstijden van een bepaalde groep (payroll-) werknemers. Hierboven hebben wij u een globale indruk willen gegeven, wat er allemaal in de Arbeidstijdenwet is geregeld.
De Arbeidstijdenwet kent echter zoveel uitzonderingen op bovenstaande regels. Dat wij u daarom het advies geven om bij vragen de hulp van uw payrollaanbieder in te roepen. Zij hebben vaak een jurist of juridische medewerkers in dienst, die u kunnen adviseren hoe de Arbeidstijdenwet in een bepaald geval voor bepaalde payrollwerknemers geldt of door u moet worden toegepast.
Heeft u genoeg gelezen over de verplichtingen, maatregelen en sancties vanuit de Arbeidstijdenwet bij payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Meer payroll informatie
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.