Wat is de vrije ruimte in de werkkostenregeling en hoe werkt dit bij payroll?
Antwoord:
Per 1 januari 2015 bent u verplicht om als werkgever de
werkkostenregeling (WKR) toe te passen. De vrije ruimte binnen de werkkostenregeling is het percentage (1,5% (2014) en 1,2% (2015)) van het totale fiscale loon in uw bedrijf dat u kunt gebruiken voor onbelaste onkostenvergoedingen en verstrekkingen voor uw personeel. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kerstpakketten, fietsen, parkeergelden, laptops, tablets en GSM’s. Aan het einde van het kalenderjaar toets u of u met alle vergoedingen en verstrekkingen uit dat kalenderjaar de vrije ruimte hebben overschreden. Mocht dit het geval zijn dan betaalt u een heffing van 80 procent over het eventuele overschreden bedrag. Echter om te voorkomen dat de waarde van bepaalde voorzieningen voor uw werknemers op werkplekken in uw vrije ruimte vallen, is een aantal voorzieningen op nihil gewaardeerd (
nihilwaarderingen). Deze voorzieningen met nihilwaarderingen gaan dus niet ten koste van uw vrije ruimte. Kijk
hier voor meer informatie over wat er wel en niet onder de vrije ruimte in de werkkostenregeling valt.
Direct een payrollofferte opvragen?
Vrije ruimte - Payroll
Ondanks dat u niet meer de juridische werkgever bent van uw personeel bij payroll. Bepaalt u en blijft u wel verantwoordelijk voor het toekennen van onbelaste onkostenvergoedingen en verstrekkingen (b.v. loon in natura) naar uw personeel. Mocht u dan ook het percentage voor de vrij ruimte overschrijden, dan zult u de heffing van 80 procent over het overschreden bedrag dienen te betalen en niet het payrollbedrijf. Belangrijk is dan ook om afspraken met uw payroll bureau en accountant te maken over de optimale toepassing van de werkkostenregeling binnen uw bedrijf naar uw personeel toe en dat zij u op tijd/vooraf waarschuwen indien u bepaalde vergoedingen en/of verstrekkingen naar uw personeel doet/wilt gaan doen.
Terug naar alle vragen