De Wet poortwachter is gemaakt om de verantwoordelijkheden bij langdurig ziekteverzuim voor zowel de werkgever (lees payrollbedrijf) als uw payrollwerknemer te regelen. Het doel van de Wet Poortwachter is om uw payrollwerknemer uiteindelijk zo spoedig weer zijn/haar werkzaamheden te laten hervatten.
Direct een payrollofferte opvragen?
De Wet Verbetering Poortwachter regelt alles wat er door de werkgever en uw payrollwerknemer gedaan moet worden om ervoor te zorgen dat deze langdurige zieke payrollwerknemer weer zo snel mogelijk binnen of buiten uw bedrijf kan re-integreren. De te nemen stappen tijdens de re-integratie zijn voor de werkgever en uw payrollwerknemer niet vrijblijvend.
De wetgever kan uw payrollwerknemer of werkgever sancties opleggen, als één van de twee zich onvoldoende inspant om de re-integratie te bevorderen. Zo kan het UWV een uitkering weigeren of een werkgever verplichten het loon nog een bepaalde tijd door te betalen.
Ook voor vakantiewerkers, (buitenlandse) seizoenswerkers en oproepkrachten is de Wet Poortwachter van toepassing.
Als uw werknemers in dienst van een payrollbedrijf zijn/komen, heeft u geen werkgeversverplichtingen aangaande de Wet Poortwachter meer. Het payrollbedrijf moet als juridische werkgever de Wet Poortwachter omtrent uw personeel uitvoeren.
Het payrollbedrijf moet er voor zorgen dat uw (langdurig) zieke payrollwerknemers weer zo snel mogelijk aan het werk kunnen gaan en dat de Wet Verbetering Poortwachter wordt uitgevoerd. Het payrollbedrijf houdt contact met uw payrollwerknemer en stelt een re-integratieplan op om uw payrollwerknemer weer zo snel mogelijk aan de slag te krijgen.
De Wet Poortwachter bestaat uit 7 stappen. Hieronder treft u de stappen aan, die een werkgever (lees payrollbedrijf) per stap bij de Wet Poortwachter moet doen.
Is uw payrollmedewerker ziek en dreigt dit een langdurig proces te worden dan is het payrollbedrijf als juridische werkgever verplicht een probleemanalyse te laten maken. Deze kan door de arboarts bij de arbodienst van het payrollbedrijf of een zelfstandig werkende bedrijfsarts in de 6e ziekteweek (uiterlijk de 8ste ziekteweek) worden opgesteld. De probleemanalyse wordt in het re-integratiedossier van uw zieke payrollmedewerker opgenomen. In een probleemanalyse beschrijft de bedrijfsarts wat de beperkingen van uw payrollwerknemer zijn en hoe dit zijn/haar (toekomstige) werk en de mogelijkheid om weer te gaan werken belemmert.
Is uw payrollwerknemer 8 weken arbeidsongeschikt, dan moet er volgens de Wet Poortwachter een Plan van Aanpak zijn/worden gemaakt. Het plan van aanpak wordt samen met uw payrollmedewerker en een casemanager opgesteld. In het plan van aanpak worden afspraken over de functiemogelijkheden van uw payrollwerknemer gemaakt en vastgelegd. Ook wordt het advies van de bedrijfsarts hierin meegenomen. In het plan moet duidelijk naar voren komen wat er zal worden ondernomen om passend werk te vinden voor uw payrollmedewerker en of dit binnen of buiten uw bedrijf zal gebeuren.
Een plan van aanpak bestaat uit een formulier en een verslag. De casemanager vult het formulier samen in met uw payrollwerknemer. In het verslag beschrijft de casemanager in het kort wat de gemaakte werkafspraken zijn en hoe deze moeten worden bereikt. Beide documenten worden door uw payrollwerknemer ondertekend en opgenomen in zijn/haar re-integratiedossier.
Het doel van de hele re-integratieproces is uw payrollwerknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen of hem/haar aan passende arbeid te helpen. Het payrollbedrijf dient hiervoor iedere 6 weken contact met uw payrollmedewerker te hebben. Tijdens deze contactmomenten maakt het payrollbedrijf concrete schriftelijke afspraken met uw payrollmedewerker, laat deze door hem/haar ondertekenen en neemt deze vervolgens op in de voortgangsrapportage. Dit geldt ook voor b.v. een telefoongesprek, e-mail of bezoek aan huis. Eén van de voordelen van het opstellen van een 6 wekelijkse voortgangsrapportage is dat het payrollbedrijf er bovenop zit en daardoor beter op de hoogte is van de situatie en eventuele veranderingen omtrent uw payrollwerknemer.
Als uw payrollmedewerker 42 weken arbeidsongeschikt is, moet het payrollbedrijf hem/haar hebben ziek gemeld bij het UWV (eerder mag ook). Als het payrollbedrijf uw payrollwerknemer te laat ziek meldt bij het UWV, riskeert zij hiervoor een boete van maximaal 455,- euro!!
Als uw payrollmedewerker een jaar (52 weken) arbeidsongeschikt is, moet er een eerstejaarsevaluatie zijn/worden gemaakt. In de evaluatie wordt gekeken of het gekozen re-integratietraject wel de juiste weg is. Zijn de doelen en afspraken nog wel realistisch en haalbaar en is er verandering in de gezondheid van uw payrollmedewerker zichtbaar.
Is uw payrollmedewerker 87 weken arbeidsongeschikt dan ontvangt deze een WIA-aanvraag formulier van het UWV. Uw payrollmedewerker moet nu voor het einde van week 91 een WIA-uitkering aanvragen bij het UWV. De bedrijfsarts zorgt voor een actueel oordeel (in week 84) van uw zieke payrollmedewerker. Daarnaast voegt de casemanager 2 weken voor de WIA-aanvraag een eindevaluatie van het Plan van Aanpak toe en stelt het payrollbedrijf uiteindelijk het re-integratieverslag op. Uw payrollmedewerker dient het totale volledige verslag tezamen met de WIA-aanvraag naar het UWV op te sturen.
Na 91 weken van ziekte, acties, afspraken, plannen, verslagen, rapportages, analyses worden al de inspanningen van het payrollbedrijf door het UWV beoordeeld. Het UWV bekijkt of het payrollbedrijf zich voldoende tijdens de Wet Poortwachter heeft ingezet. Indien dit naar hun mening onvoldoende is geweest, kan zij het payrollbedrijf en niet u een verlenging van de loondoorbetalingverplichting opleggen. Is uw payrollwerknemer echter te kort geschoten dan kan hij/zij worden gekort op zijn/haar WIA- of WW-uitkering.
Nu u al de stappen binnen de Wet Poortwachtertraject heeft doorgelezen, zult u begrijpen dat een payrollbedrijf als juridische werkgever een hoop werk binnen de Wet Poortwachter moet verrichten en de nodige risico's bij een eventueel negatief eindoordeel van het UWV loopt. Let u dus goed op wanneer u gaat payrollen, wat een payrollbedrijf voor wat betreft de werkzaamheden en risico's vanuit de Wet Poortwachter in haar overeenkomst en algemene voorwaarden heeft opgenomen. Bent u geheel gevrijwaard of legt zij een deel van de risico's (kosten) toch nog bij u op uw bordje?
Heeft u genoeg gelezen over werkzaamheden en werkgeversrisico's omtrent de Wet Verbetering Poortwachter bij payroll, dan kunt u altijd een gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Voor meer uitleg of informatie over payroll en payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payrolltarieven, payroll kosten, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, payrollfactor (omrekeningsfactor), payrollberekening.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?