Antwoord:
Het grootste verschil tussen een payrollbedrijf en een accountant is dat het payrollbedrijf, naast het overnemen van de salarisadministratie en
personeelsadministratie, ook het juridisch werkgeverschap van uw personeel overneemt.
Direct een payrollofferte opvragen?
Hierdoor worden alle contacten met instanties als de Belastingdienst, het UWV en arbodienst van u als ondernemer/werkgever overgenomen. U heeft hier dus geen omkijken meer naar. Alle werkgeversverplichtingen omtrent het opvolgen van de wet- en regelgeving en risico’s in Nederland, liggen bij het payrollbedrijf.
Daarnaast kan een payrollbedrijf, door middel van het overnemen van dit juridisch werkgeverschap, ook een zeer grote mate van flexibiliteit in arbeidsovereenkomsten (payrollcontracten) aanbieden.
Dit laatste is iets wat een accountant niet kan, aangezien deze uw personeel, waarvoor zij de salarisadministratie en evt. personeelsadministratie doet, niet in dienst neemt/heeft.
Werkzaamheden en verschillen accountant en payrollbedrijf
Hieronder zetten wij de werkzaamheden en verantwoordelijkheden en verschillen tussen een accountant en een payrollbedrijf voor u nogmaals op een rijtje.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden payrollbedrijf
- 1. Zoals u al reeds eerder heeft kunnen lezen, is het grootste verschil tussen een payrollbedrijf en een accountant, dat het payrollbedrijf de juridische werkgever van uw personeel bij payroll wordt. Dit is bij een accountantskantoor niet het geval. Dit betekent ook dat het payrollbedrijf de arbeidsrechtelijke werkgeversrisico’s draagt en niet u als ondernemer/werkgever. Ook bemiddelt het payrollbedrijf namens u met de Belastingdienst, UWV, arbodienst, pensioenfonds en andere instanties. Op deze manier ontzorgt het payrollbedrijf u volledig, zodat u tijd en geld overhoudt en zich volledig kunt richten op seizoensinvloeden of economische ontwikkelingen binnen uw bedrijf, branche of sector.
- 2. Een payrollbedrijf kan u, naast het verwerken van loonstroken, als externe afdeling personeelszaken en salarisadministratie, ook advies geven op het gebied van de veranderende
wet- en regelgeving en cao wijzigingen. Zo bent u als ondernemer/werkgever altijd up to date op de hoogte en heeft hier geen omkijken meer naar.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden accountant
- 1. Een accountant is uw financieel specialist en geen HR-specialist, zoals een payrollbedrijf. Bij een accountant bent u aan het juiste adres voor o.a. wat betreft uw belastingzaken.
- 2. Voor zaken zoals verzuim, re-integratie en/of outplacement blijft u zelf verantwoordelijk voor en dient u als werkgever van uw personeel hier up to date kennis van te hebben. Een accountant zal u hier niet bij kunnen helpen, aangezien zij niet zoals een payrollbedrijf een HR-specialist is.
- 3. Tot slot, zoals al reeds eerder is vermeld, blijft u als ondernemer/werkgever bij een accountant de juridisch werkgever van uw personeel, met alle arbeidsrechtelijke werkgeversrisico’s, zoals arbeidsongeschiktheid of ontslag, van dien.
Meer payroll uitleg en informatie
Voor meer uitleg of informatie over payroll en payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payrolltarieven, payroll kosten, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, payrollfactor (omrekeningsfactor), payrollberekening.
Verder kunt u bij ons een gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie of payrollofferte, boordevol informatie over payroll voor u, uw werknemers, bedrijf, branche of sector aanvragen!