Antwoord:
Ja, zij mogen er naast werken. Echter, afhankelijk van de regeling waaronder zij vallen, kunnen zij veel bijverdienen of worden ze direct gekort. Vaak is de
CAO van hun laatste werkgever ook bepalend.
Direct een payrollofferte opvragen?
Gaat een payrollwerknemer in 2019 vervroegd met pensioen en is hij/zij minder dan vijf jaar af van zijn/haar eerste AOW-uitkering of heeft hij/zij zijn/haar eerste AOW al ontvangen, dan is bijverdienen voor hen zonder gevolgen gewoon toegestaan. De payrollwerknemer betaalt natuurlijk wel belasting over het extra inkomen.
Is uw payrollwerknemer echter jonger en wil hij/zij eerder met pensioen gaan en toch nog wat werken, dan is het voor hem/haar goed om hierover vooraf met de Belastingdienst/payrollbedrijf contact op te nemen om fiscale boetes en teleurstellingen te voorkomen.
WW- en WIA-uitkeringen worden vaak op maandbasis beoordeeld. Laat uw payrollwerknemers bij uw payrollaanbieder, de consequenties voor bijverdiensten bij een WW- en WIA-uitkering dus altijd navragen/berekenen. De meeste payrollbedrijven beschikken namelijk over juristen, juridische medewerkers, pensioendeskundigen, salarisadministrateurs en uitkeringsexperts.
Zoals u al bovenstaand heeft kunnen lezen, geldt voor payrollmedewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt, dat zij onbeperkt mogen bijverdienen en onder een gunstiger belastingtarief vallen. Op de inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie na vervallen namelijk alle sociale lasten voor hen.
Alle bovengenoemde en overige uitkeringsgerechtigde medewerkers kunnen dus middels payroll door een payrollbedrijf worden verloond. Wel wil een payrollbedrijf voor haar administratie en verloning altijd graag kopieën van beschikkingen, intentieverklaringen, verklaringen instanties of uitkeringen ontvangen.
Let u er tot slot wel altijd op dat uw payrollaanbieder voor o.a. AOW-gerechtigden (o.a. geen pensioenpremie) payrollwerknemers en payrollmedewerkers met een vangnet voor ziekte (geen ziekterisico voor payrollbedrijf) een lager payrolltarief, dan voor reguliere payrollmedewerkers, wordt toegepast! Gebruik ter controle hiervoor o.a. onze onderstaande payrolltarievenchecklist of vink onze aandachtspuntenlijst voor payrollbedrijven af.
Payrolltarievenchecklist
Om te weten wat u koopt bij payroll, treft u onderstaand enkele zaken aan waarop u, bij het vergelijken van payrolltarieven van payrollbedrijven, moet letten:
• Tarieven inclusief of exclusief vakantiegeld en /of vakantiedagen?;
• Tarieven inclusief ziekte (zonder eventuele nacalculatie)?;
• Tarieven reiskosten en onbelaste vergoedingen?;
• Tarieven bij verschillende ziektepercentages?;
• Zitten ATV/ADV dagen in de tarieven of worden ze doorberekend?;
• Tarieven inclusief feestdagen?;
• Tarieven inclusief kort verzuim/bijzonder verlof/zorgverlof?;
• Tarieven inclusief seniorendagen?;
• Mogelijke reparatiekosten wachtdagen en ziektepercentages?;
• Mogelijke aanvangskosten?;
• Tarieven voor AOW-gerechtigden of scholieren/studenten?;
• Tarieven en regelingen voor herintreders en arbeidsgehandicapten?;
• Regeling eventuele subsidieteruggaven (BBL/50+)?;
• Collectieve ongevallenverzekering?;
• Welke pensioenregeling voor uw werknemers?;
• Scholingsfonds voor uw werknemers?;
• Welke sector(-en) worden de werknemers verloond?;
• Tarieven toeslag- of overwerkuren?;
• Tarieven bij koppeling systemen?;
• Tarieven bij verschillende betalingstermijnen?;
• Tarieven dienstverleningsvariant?
Kwaliteit dienstverlening bij het payrollbedrijf
Hieronder treft u tot slot enkele praktische aandachtspunten/vragen aan, die u bij uw payrollbedrijf keuze in Nederland kunt gebruiken:
- 1. Geeft het payrollbedrijf een voorlichtingssessie aan uw werknemers?;
- 2. Kan het payrollbedrijf pro forma berekeningen maken aan de hand van de laatste loonstroken? Hierdoor zien uw werknemers namelijk dat hun netto loon straks niet verschilt/verandert;
- 3. Geeft het payrollbedrijf ook een pensioenvoorlichting aan uw werknemers of regelt zij individuele afspraken met uw werknemers?;
- 4. Geef duidelijk door aan het payrollbedrijf, dat zij er voor moeten zorgen dat voor de eerste verloning alle zaken geregeld zijn. Een veel gehoorde klacht bij de (eerste) verloning is vaak: “Wij kunnen uw werknemers niet verlonen want we hebben het payrollcontract, kopie ID, inschrijfsetje etc. nog niet terug”. Het payrollbedrijf moet u bij payroll ontzorgen en niet extra belasten!
- 5. Worden uw studenten of scholieren voor het afgesproken studententarief verloond? Geef aan dat het payrollbedrijf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van de studenten- en scholierenverklaringen en dat u geen hoger tarief gaat betalen als deze nog niet binnen zijn voor de eerste verloning;
- 6. Waar staan de mogelijk de uitzendbedingen in de payrollcontracten van uw werknemers? Dit scheelt u namelijk straks de nodige flexibiliteit!;
- 7. Vraag waar en bij wie u en uw werknemers straks terecht kunnen met vragen?
Werkt het payrollbedrijf met 1 aanspreekpunt voor al uw vragen of heeft u te maken met diverse personen en interne afdelingen. Vraagt u daarnaast ook of uw contactpersoon fulltime of parttime werkt. Niets is straks zo vervelend om te horen dat hij of zij vandaag niet werkt! - 8. Hoe wilt u uw uren aanleveren? Online, email, telefonisch of per fax;
- 9. Kan er een koppeling met uw urenregistratiesysteem en het verloningssysteem van het payrollbedrijf worden gemaakt en wat wordt het payrolltarief dan? Doet het payrollbedrijf altijd een test run/schaduw verloning voor de eerste verloning?;
- 10. Geeft het payrollbedrijf u en uw werknemers een training of handleiding, zodat u straks de uren online kunt doorgeven en managementrapportage kan inzien/downloaden vanuit het systeem en uw werknemers b.v hun loonstroken, jaaropgave, payrollcontract en (boven) wettelijke vakantiedagen kunnen bekijken?;
- 11. Hoeveel vakantiedagen en -geld krijgen mijn medewerkers en wanneer kunnen zij dit opnemen of laten uitbetalen?;
- 12. Geef aan hoe u uw werknemers wilt verlonen? Wekelijks, 4 wekelijks of maandelijks (op nacalculatie of o.b.v. daadwerkelijke gewerkte uren in de maand);
- 13. Geef aan hoe u wilt betalen? Automatische incasso (gangbaar in de payrollbranche) of een betalingstermijn (let u hierbij op een eventuele opslag/hogere payrollfactor!);
- 14. Beschikt het payrollbedrijf over een afgeschermde G-rekening, zodat u straks hierop een deel van het factuurbedrag kunt storten (welke %)?;
- 15. Geef aan hoe u uw factuur wilt ontvangen? Digitaal en/of per post;
- 16. Geef aan hoe uw werknemers hun loonstroken willen ontvangen? Digitaal in een afgeschermde omgeving via het internet of per post/email;
- 17. Kan het payrollbedrijf u als DGA ook verlonen en wat zijn de kosten (meestal gratis)?;
- 18. Helpt het payrollbedrijf u ook gratis met functionerings- en/of beoordelingsgesprekken (voorbeelden), indien u deze wilt gaan voeren?;
- 19. Helpt het payrollbedrijf u ook gratis met het regelen van uw riscoinventaris en -evaluatie (RIE)?;
- 20. Geeft uw payrollbedrijf gratis advies v.w.b. te toepassing van de werkkostenregeling binnen uw bedrijf;
- 21. Bij wie melden uw werknemers zich ziek binnen het payrollbedrijf en welke arbodienst doet de controle?;
- 22. Vraag na welk arbodienstcontract en/of verzuimbegeleidingspakket het payrollbedrijf heeft (standaard of uitgebreid). Dit geeft aan hoe het payrollbedrijf is voorbereid op verzuim en ziekte- en/of re-integratiebegeleiding bij/van uw werknemers;
- 23. Vraag na wanneer/hoe/of en bij wie u uw scholingsfacturen kunt indienen? 1,02% van uw brutoloonsom wordt door het payrollbedrijf namelijk gereserveerd voor scholing van uw werknemers. Veel payroll klanten vergeten dit terug te vragen aan hun payroller!;
- 24. Kent het payrollbedrijf een zgn. "Dienstverleningsvariant" voor weigerende en oudere werknemers met VUT/vervroegd pensioenregelingen;
- 25. Communiceert u tijdig met uw personeel dat u wilt gaan payrollen en bij welk payrollbedrijf u dit wilt gaan doen. Dit zodat uw besluit niet voor verrassingen op de werkvloer zorgt en uw werknemers de tijd geeft zich in te lezen en voor te bereiden.
Heeft u genoeg gelezen over de mogelijkheden voor mensen met een uitkeringen bij payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Meer payroll informatie
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.