Op 1 juli 2015 is (een deel van) de Wet aanpak schijnconstructie (WAS) in werking getreden. De WAS moet er voor zorgen dat een aantal ongewenste constructies en oneerlijke concurrentie tussen bedrijven worden voorkomen. Denk hierbij aan schijnzelfstandigheid, ontduiking van het minimumloon, gefingeerde dienstverbanden en migratieconstructies.
Direct een payrollofferte opvragen?
De overheid loopt door schijnconstructies jaarlijks hoge bedragen aan sociale premies mis. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) controleert daarom scherp en heeft naast boetes en dwangsommen ook de mogelijkheid om bedrijfsnamen, bij overtreding van de Wet aanpak schijnconstructie WAS, openbaar te maken (‘Naming and shaming’).
Schijnconstructies worden opgezet door (payroll)bedrijven om bepaalde regels en CAO-afspraken te ontduiken. Er zijn verschillende soorten schijnconstructies, maar in het kort komt het er vaak altijd op neer dat bedrijven, door te korten op het minimumloon van werknemers, financieel voordeel willen behalen.
De Wet aanpak schijnconstructie (WAS) zorgt ervoor dat payrollwerknemers niet minder dan het minimumloon in Nederland krijgen betaald. De Wet aanpak schijnconstructie is ook in het leven geroepen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. In de praktijk kunnen werkgevers (lees payrollbedrijven) door schijnconstructies namelijk minder salariskosten betalen. Bijvoorbeeld door brutocomponenten op de loonstroken van payrollwerknemers om te buigen naar nettocomponenten. Hierdoor ligt de kostprijs van de desbetreffende payrollwerknemers lager dan bij payrollbedrijven die deze componenten wel correct en eerlijk verwerken.
Per 1 juli 2015 gingen de eerste maatregelen in en op 1 januari 2016 werd het tweede deel van toepassing. In de loop der jaren zijn er nog meer maatregelen onder de Wet aanpak schijnconstructie ingevoerd.
De ketenaansprakelijkheid voor de betaling van het loon is uitgebreid. Niet alleen uw payrollaanbieder, als juridisch werkgever, maar ook u als opdrachtgever was vanaf die datum verantwoordelijk voor het betalen van het CAO loon. Onderbetaalde medewerkers kregen zo meer mogelijkheden om hun achterstallige loon te innen. Vanaf die dag geldt dat opdrachtgevers die weten, of moeten weten, dat een (payroll)medewerker niet voldoende betaald krijgt, hiervoor aansprakelijk kunnen worden gesteld.
De Wet aanpak schijnconstructie bepaalde een hoofdelijke aansprakelijkheid van de werkgever (lees payrollbedrijf) én diens opdrachtgever, als er sprake is van onderbetaling (of niet betalen) van het verschuldigde loon. Alle opdrachtgevers in de keten kunnen dus aansprakelijk worden gesteld voor het correct naleven van de rechten van (payroll)werknemers. De volgorde hierbij is dat allereerst de werkgever aansprakelijk is (bijvoorbeeld het uitzendbureau of payrollbedrijf), daarna pas de opdrachtgever en uiteindelijk een eventuele hoofdopdrachtgever.
Na 1 juli 2015 hebben alle AOW-gerechtigden, als zij werken na hun AOW-gerechtigde leeftijd, recht op minimaal het wettelijk minimumloon en minimumvakantiebijslag .
Payrollmedewerkers moeten vanaf die dag minimaal het volledige minimumloon uitbetaald krijgen. Payrollbedrijven (lees werkgevers) mogen met ingang van 1 juli 2016 dus niet langer een deel van het minimumloon als onkostenvergoeding uitbetalen of bedragen (b.v verkeersboetes, huurkosten, bijdrage personeelsvereniging, et cetera.) inhouden op het minimumloon van de medewerkers.
Het verrekenen van een voorschot op het minimumloon, is enkel en alleen mogelijk indien dit vooraf schriftelijk met de payrollmedewerker is overeengekomen. Deze regel moet voorkomen, dat onkosten ten onrechte als bestanddeel van het minimumloon worden meegerekend. Gebeurt dit echter toch, dan kan het payrollbedrijf (lees werkgever) een bestuurlijk boete wegens onderbetaling, door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), worden opgelegd. Daarnaast kan het payrollbedrijf ook nog worden verplicht tot het betalen van een dwangsom, om het achterstallige loon tot minimumloonniveau af te dwingen.
Loonstroken moeten voor payrollwerknemers transparanter worden. Alle bedragen waaruit hun loon is samengesteld, moeten op zijn/haar loonstrook worden gespecificeerd (b.v. premies, onkostenvergoedingen, voorschotten etc). Ook moet worden aangegeven welk bedrag aan vakantiebijslag aan de payrollwerknemer is uitbetaald. De loonstrook kan door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bij het payrollbedrijf worden opgevraagd. Het payrollbedrijf is verplicht deze te verstrekken.
Het payrollbedrijf (lees werkgever) is vanaf deze datum verplicht om voor iedere payrollmedewerker minimaal het gedeelte van zijn/haar loon, gelijk aan het netto verschuldigde wettelijk minimumloon, giraal uit te betalen. De verplichting tot girale uitbetaling van het minimumloon geldt niet voor de betaling van de vakantietoeslag. Vindt de uitbetaling niet giraal plaats, dan kan een bestuurlijke boete door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) worden opgelegd.
Zoals reeds eerder is vastgelegd in de WAS moeten payrollwerknemers met een minimumloon het gehele minimumloon uitbetaald krijgen. Per 1 januari 2017 geldt hierbij ook dat onder andere de kosten voor maaltijden en verzekeringspremies niet meer op het loon mogen worden ingehouden.
Alleen verplichte of toegestane bedragen, zoals belastingen en premies, mogen volgens de wet van het minimumloon worden afgetrokken. Inhoudingen op kosten voor huisvesting (maximaal 25% van het minimumloon) en zorgverzekering zijn alleen mogelijk als het payrollbedrijf hiervoor een schriftelijk volmacht van de payrollwerknemer heeft ontvangen.
Daarnaast is vanaf deze datum de ketenaansprakelijkheid in het Burgerlijk Wetboek voor loonvorderingen uitgebreid. Payrollbedrijven (lees werkgevers) moeten nu ook rekening houden met: De overeenkomst tot het vervoeren van goederen over de weg (ook wel expeditieovereenkomst).
Met ingang van 1 januari 2018 valt de uitbetaling van overwerk van payrollwerknemers ook onder de reikwijdte van de Wet aanpak schijnconstructie (WAS).
Doordat u vanuit o.a. de Wet aanpak schijnconstructie (WAS) ervoor moet zorgen dat uw personeels- en salarisadministratie te allen tijde, qua wet- en regelgeving, up to date moet zijn. Kosten deze wetswijzigingen u veel tijd en geld en bezorgen zij u vaak veel administratieve rompslomp. U kunt dit voorkomen en veel tijd en geld besparen door uw personeel via een payrollbedrijf te laten verlonen. Een payrollbedrijf neemt namelijk bij payroll o.a. de verantwoording voor een correcte personeels- en salarisadministratie van u over.
Andere voordelen m.b.t. het samenwerken met een payrollbedrijf i.r.t. de Wet aanpak schijnconstructie zijn:
Mocht u na bovenstaand gelezen te hebben nog vragen over de Wet aanpak schijnconstructie (WAS) en/of payroll hebben, neem dan gerust voor een gratis adviesgesprek of payrollofferte contact met 1 van onze payroll consultants/adviseurs op.
Meer uitleg of informatie over payroll en payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, vindt u o.a. op de volgende pagina's: payroll vragen, payrollkosten, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll, goedkoopste payroll, payroll zzp en freelance payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?