Deze verplichte aanzegtermijn geldt alleen voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten van zes maanden of langer. Wanneer de einddatum van de tijdelijke overeenkomst afhankelijk is van de einddatum van een project, dan is de aanzegtermijn niet van toepassing. Kortom het einde van de arbeidsovereenkomst moet wel vooraf duidelijk bepaalbaar zijn.
De aanzegtermijn geldt ook voor tijdelijke contracten die vóór 1 januari 2015 zijn aangegaan. Het is dus van belang om op tijd te inventariseren welke tijdelijke contracten aflopen na 1 januari 2015.
Bent u te laat met het aanzeggen van de beëindiging of verlenging of vergeet u de aanzegtermijn helemaal, dan moet u de werknemer een vergoeding (boete) betalen van één maandsalaris naar rato. Bent u bijvoorbeeld twee weken te laat met aanzeggen, dan moet u de werknemer twee weken loon uitbetalen. De werknemer moet hier dan wel zelf binnen twee maanden na het einde van het contract een beroep bij u op doen.
Let op: de vergoeding geldt dus ook als de arbeidsovereenkomst wordt verlengd!
Bij payroll bent u niet meer de juridisch werkgever van uw personeel. Uw payroll bureau zal de desbetreffende payroll medewerkers tijdig schriftelijk moeten laten weten of hun tijdelijke arbeidsovereenkomsten van zes maanden of langer worden verlengd en tegen welke voorwaarden dit gebeurt. Voorkomen is echter beter dan genezen. Informeert u dus tijdig bij uw payroll bureau wie straks eventueel verantwoordelijk is bij het niet op tijd aanzeggen van uw personeel of mocht u besluiten te gaan payrollen, vraag dan naar de voorwaarden en mogelijke boetes v.w.b. de aanzegtermijn of- verplichting!
Terug naar alle vragenWaarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?