Vanwege de Wet Ketenaansprakelijkheid (WKA) blijft u zelf aansprakelijk voor de afdracht van loonbelasting en premies sociale verzekeringen.
Wanneer het payrollingbedrijf failliet gaat, loopt u het risico opnieuw de premies en belastingen aan het UWV en de Belastingdienst te moeten afdragen. Ondanks dat u dit misschien al wel heeft gedaan. Het is daarom zeer belangrijk niet alleen voor een goedkoop payrollingbedrijf maar ook een veilig payrollingbedrijf, die over het NEN 4400-1 keurmerk beschikt, te kiezen. Met dit keurmerk wordt de kans op (financiële) risico’s voor u als "functioneel" werkgever bij payrolling geringer. Payrollingbedrijven met dit keurmerk worden namelijk geregeld op hun premies en belastingafdrachten gecontroleerd.
Payrollingbedrijven vallen onder een eigen payrolling bedrijfs- of ABU-/NBBU-CAO (lees Payrolling CAO). Het kan zijn dat bepalingen in deze CAO's minder gunstig (o.a. loondoorbetalingspercentages bij ziekte, wachtdagen, bijzonder verlof-, kort verzuim- of zorgverlofregelingen en evt. ADV-/ATV) zijn dan de bepalingen in uw eigen CAO. Dit kan nadelig voor uw medewerkers qua arbeidsvoorwaarden zijn en/of voor u als functioneel werkgever qua kosten.
Niet verzekeren is ook goedkoper dan verzekeren, echter tot u schade oploopt. Het payrollingbedrijf neemt naast de administratieve lasten namelijk ook uw risico’s van ziekte en ontslag over.
Als u niet BTW-plichtig bent, dan heeft u het nadeel dat u de BTW, die aan u wordt gefactureerd door het payrollingbedrijf, niet kunt verrekenen. Dit nadeel heeft u echter ook als u met uitzendkrachten via een uitzendbureau werkt!
Zoals al reeds eerder is vermeld, blijft u verantwoordelijk voor wat er op de werkvloer gebeurt. Daarom is bij payrollingbedrijven een risicoinventarisatie en –evaluatie en aansprakelijkheidsverzekering nog steeds verplicht. Ook blijft u als functioneel werkgever bij payrolling verantwoordelijk voor de toepassing van de arbeidstijdenwet binnen uw bedrijf.
Voor wat betreft de veranderde band (binding) tussen een werknemer en u als functioneel werkgever bij payrolling, zien wij juist een verbetering, qua binding, ontstaan. Doordat u met payrolling (1) geen tijd meer kwijt bent aan allerlei zaken en documenten rond uw personeels- en salarisadministratie en ziektebegeleiding. Betekent dit dat u meer tijd en aandacht voor het reilen en zeilen binnen uw bedrijf heeft. U heeft met payrolling juist meer tijd om bijvoorbeeld informele gesprekken op de werkvloer met uw werknemers te voeren, waardoor de binding met het bedrijf en u als werkgever juist toeneemt.
Voor wat betreft: de werving en selectie van nieuw werknemers, het bepalen van arbeidsvoorwaarden en salaris van werknemers (conform CAO/WML), de planning en roostering, de periodieke functionerings- en beoordelingsgesprekken (gratis hulp payrollbedrijf) en vanuit de arbowetgeving de controle op de werkvloer (o.a. RI&E) blijft u nog steeds gewoon verantwoordelijk bij payrolling. (2) Uw werknemers hebben voor deze zaken dus nog steeds met u te maken.
Zaken rond de personeels- en salarisadministratie binnen uw bedrijf worden met payrolling veel (3) professioneler voor uw werknemers geregeld. Uw werknemers kunnen namelijk te allen tijde voor hun vragen bij een vast aanspreekpunt binnen het payrollingbedrijf terecht. Zij krijgen direct antwoord op hun vragen (over b.v.: loonstroken, jaaropgaven, werkgeversverklaringen, saldo (boven-) wettelijke vakantiedagen, vakantiegeld/ 13de maand, onkosten vergoedingen, rechten bij aanzegging/ontslag, rechten bij ziekte en rechten vanuit CAO en/of wet- en regelgeving) en merken dat zaken zoals salarisbetalingen, bijzonder verlof regelingen, overwerkuren en toeslagen, loonstroken uitleg, ziektebegeleiding, pensioenregelingen, collectieve ziektekostenverzekeringen, juridische kwesties, CAO vragen etc. serieus voor hen worden geregeld door een payrollingbedrijf bij payrolling.
Naast dat de payrollingbranche een scholingsfonds kent, bieden veel payrollingbedrijven ook nog (4) gratis/bijv. via de NTI (online) opleidingen en cursussen aan hun payrollingwerknemers, b.v. BHV, Microsoft Office, adviserend verkopen en/of social media, aan.
Een payrollingbureau heeft ook vaak (5) collectiviteitregelingen voor allerlei verzekeringen (b.v. ziektekosten-, auto-, woonhuis-, aansprakelijkheids- etc.) bij een verzekeringsmaatschappij voor haar payrollingwerknemers afgesloten. Hierdoor ontvangen deze payrollingwerknemers collectiviteitkortingen op hun aanvullende en ziektekostenverzekering en overige verzekeringen en krijgen payrollingwerknemers bij sommige payrollingbedrijven ook kortingen op o.a. telefoons, labtops, pretparken, dagjes uit, vakanties, hotels, restaurants, musea en concerten.
Bij payrolling is het dus voor u mogelijk uw secundaire arbeidsvoorwaardenpakket voor uw werknemers direct gratis en goed geregeld te hebben.
Payrollingwerknemers (6) bouwen bij payrolling sowieso vanaf hun 21ste jaar (+ evt. een wachttijd van 26 weken), bij Stichting Pensioenfonds Personeelsdiensten (STIPP) (en niet bij uw eigen bedrijfstakpensioenfonds (BPF)) pensioen op. Mocht u als werkgever dus nog geen pensioenregeling binnen uw bedrijf hebben, dan is dat bij payrolling ook direct goed geregeld.
Zeker in de Plusregeling van de StiPP bouwen uw werknemers een volwaardig pensioen op van 12% (vergelijkbaar met de werknemer- en werkgeverspremies in een eigen BPF) en betalen uw werknemers hierbij maar 1/3 en de payroller 2/3 deel.
Doordat de StiPP regeling een vrij jong pensioenfonds is (met voldoende dekkingsgraad rond de 110%) en geen overtollige ballast v.w.b. bijv. eventuele VUT-regeling kent. Hoeven de deelnemers voor deze regelingen dus ook geen extra geld in te leggen en zijn de ingelegde premies werkelijk voor de deelnemer. Omdat werknemers maar 1/3 deel i.p.v. 50% (veel pensioenfondsen) inleggen, houden uw werknemers door deze gunstige premieverdeling in veel gevallen met de overstap naar payrolling ook meer netto salaris over.
U heeft met payrolling gedurende een langere periode de tijd om aan uw payrollingwerknemers tijdelijke payrollingcontracten aan te bieden. Hierdoor kan een payrollingwerknemer langer bij u blijven werken en hoeft hij/zij niet na 2 jaar of 3 contracten (7) een half jaar op zoek naar ander werk. Bent u als functioneel werkgever bij payrolling echter tevreden, dan kunt u te allen tijde tussentijds uw payrollingwerknemer een payrollingcontract voor onbepaalde tijd bij het payrollingbedrijf aanbieden.
En tot slot kunnen uw payrollingwerknemers (8) zelf kiezen tussen een wekelijkse, 4-wekelijkse of maandelijkse uitbetaling van hun salaris, tweemaal per jaar hun vakantiegeld opnemen en voor al hun vragen 24/7 bij hun persoonlijk deskundig HR-aanspreekpunt binnen het payrollingbedrijf terecht.
Kortom 8 redenen waarom de binding tussen u als functioneel werkgever en uw werknemers juist sterker met payrolling wordt en ieder payrolling nadeel zo zijn eigen voordeel heeft voor een payrollingwerknemer!
Voor meer uitleg of informatie over payrolling en payroll en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payrolltarieven, payroll voordelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.
Verder kunt u bij ons een gratis adviesgesprek, payrolling flexpool inventarisatie of payrollingofferte, boordevol informatie over payrolling voor u, uw werknemers, bedrijf, branche of sector aanvragen!
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?