Wanneer u als zzp’er (of freelancer) wilt gaan samenwerken met een payrollbedrijf, betekent dit dat het payrollbedrijf uw werkgever wordt. Al uw administratieve en financiële zaken worden dan door het payrollbedrijf voor u, als c.q. payrollwerknemer, geregeld.
Direct een payrollofferte opvragen?
Zij controleren of u als zzp-er voldoet aan de wettelijke eisen voor zelfstandigheid (zie hieronder wet DBA). Hierdoor worden opdrachtgevers achteraf niet met arbeidsrechtelijke en/of fiscale claims geconfronteerd. Vervolgens regelen zij uw uitbetalingen en de afdrachten aan de Belastingdienst. Daarnaast bent u als zzp’er verzekerd tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. U kunt een payrollbedrijf eigenlijk zien als een intermediair, c.q. tussenpersoon.
Praktisch gezien, houdt payroll zzp in dat als u als zzp’er of freelancer heeft gekozen voor een opdrachtgever, u de afgesproken prijs aan het payrollbedrijf doorgeeft, na akkoord van de opdrachtgever het payrollbedrijf vervolgens de facturatie en uitbetaling aan u regelt. U als zzp’er kan als ‘vrije ondernemer’ echter bij payroll zzp nog steeds blijven bepalen voor wie, wanneer en waar u wilt werken. Een payrollbedrijf laat bedrijven (opdrachtgevers), zzp'ers en freelancers dus op een correcte manier in Nederland samenwerken.
Met de invoering van de wet DBA op 1 mei 2016 werd de VAR afgeschaft. Hiervoor in de plaats zijn de modelovereenkomsten tussen de opdrachtgever en de zzp’er/opdrachtnemer gekomen. In de (door de Belastingdienst goedgekeurde) modelovereenkomsten maken opdrachtnemer en opdrachtgever samen afspraken over de uit te voeren opdracht en samenwerking. Zolang een opdrachtnemer en opdrachtgever zich tijdens de uitvoering van de opdracht (in de praktijk) houden aan de afspraken en inhoud van deze modelovereenkomst is het een ‘werk buiten dienstbetrekking’. Op grond van deze overeenkomst gaat de Belastingdienst (achteraf) beoordelen of de opdrachtgever al dan niet loonheffingen moet inhouden. En premies werknemersverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet moet betalen.
Als een opdrachtgever een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst overeenkomt met de zzp’er/opdrachtnemer:
De feitelijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, conform de overeengekomen werkzaamheden in de modelovereenkomst. Als blijkt, dat dit niet het geval is én de Belastingdienst toont aan dat er sprake is van een echte of fictieve dienstbetrekking, moet de opdrachtgever alsnog loonheffingen inhouden en premies werknemersverzekeringen en bijdrage zorgverzekeringswet betalen.
Kenmerkenen van een loondienst/-dienstbetrekking zijn:
Als 1 van bovenstaande 3 kenmerken niet aanwezig is, dan is er sprake van ‘werk buiten dienstbetrekking’. Met andere woorden: vrije vervanging is een belangrijk kenmerk, de opdrachtnemer moet zich vrij kunnen laten vervangen, zonder eerst toestemming of overleg met de opdrachtgever te hebben. Gezag is ook een heel belangrijk kenmerk, waar ligt de grens tussen aanwijzingen en werkafspraken versus instructies en leiding. De opdrachtnemer moet zelf kunnen bepalen ‘hoe’ hij het werk uitvoert. De opdrachtgever mag wel aangeven ‘wat’ er moet gebeuren.
Sinds de start van de wet DBA werd duidelijk dat de arbeidswetgeving niet meer past bij de huidige praktijk voor opdrachtgevers en opdrachtnemers. Het kabinet onderzocht daarom of de arbeidswetgeving herijkt kon worden. Inmiddels zijn de resultaten van dit ambtelijk onderzoek bekend en worden deze meegenomen in het formatieproces. In het regeerakkoord van oktober 2017 werd dus afgesproken dat de Wet DBA wordt vervangen. De nieuwe regels moeten vooral duidelijkheid scheppen voor opdrachtgevers wanneer ze iemand wel of niet als zelfstandige kunnen inhuren. Het regeerakkoord bevat hiervoor drie criteria:
Met name onzekerheden omtrent het minimumtarief en het begrip ‘reguliere werkzaamheden’ vragen om meer uitwerking. Er is namelijk nog geen jurisprudentie over wat onder deze term valt. Bovendien is ‘regulier’ niet overal hetzelfde. Er is een groot verschil tussen ICT'er bij een bank en een ICT'er, die een kassasysteem installeert bij een bakker. Het kabinet wil ook onderzoeken of het kan volstaan met de criteria ‘duur’ en ‘tarief’. Daarnaast staat de nieuwe wet mogelijk ook op gespannen voet met Europese wet- en regelgeving.
Alle bovenstaande onduidelijkheden, kritieken op de modelovereenkomsten en wijzigingen (mogelijk een webmodule opdrachtgeversverklaring) moeten, zoals het er nu voorstaat, in 2021 leiden tot de nieuwe ZZP-wet. In de tussentijd is en blijft payroll echter een eenvoudige manier voor zowel opdrachtgevers als freelancers/ZZP-ers om 100 procent ‘DBA-zorgeloos’ te kunnen ondernemen. Bij werken via zzp of freelance payroll hoeft u als opdrachtgever nu (wet DBA) en straks ook geen rekening te houden met de ZZP-wet, die in 2021 in werking moet treden.
Zzp’er of freelancer in Nederland zijn, brengt een aantal nadelen met zich mee, te weten ziekte, onzekerheid en opdrachtgevers die niet of (te) laat betalen. Vandaar dat de volgende redenen voor onze klanten doorslaggevend zijn om voor hun administratie gebruik te maken van onze payrolldienstverlening:
Kortom met payroll zzp kunt u zich weer focussen op acquisitie en heeft u de vrijheid van een zelfstandig ondernemerschap in combinatie met de zekerheid van het in loondienst zijn.
Naast de bovengenoemde redenen zijn ook de volgende voordelen doorslaggevend voor zzp'ers in Nederland om gebruik te maken van payroll. De voordelen van payroll zzp voor u als zzp’er zijn:
U heeft geen eigen onderneming als u kiest voor de dienstverlening payroll zzp bij een payrrollbureau. U bent immers formeel in dienst van het payrollbedrijf. Dit betekent dat u door de Belastingdienst als werknemer wordt gezien en niet als zelfstandige ondernemer. U voldoet daarmee niet aan de voorwaarden die de Belastingdienst stelt aan bepaalde aftrekposten, waaronder de zelfstandigenaftrek en investeringsaftrek.
Payroll kan voor wat betreft de fiscale ondernemersvoordelen, dus fiscaal nadelig voor u als zzp'er zijn. Hieronder nog even onder elkaar de nadelen van payroll zzp voor u als zzp’er of freelancer:
Als u als zzp'er of freelancer in aanmerking wilt komen voor de ondernemers- en startersaftrek, moet u jaarlijks minimaal 1.225 uur voor uw zaak werken. Wordt u echter door het payrollbedrijf voor de door u gewerkte uren uitbetaald, dan bent u volgens de Belastingdienst in dienst als werknemer.
Deze payroll uren tellen voor de Belastingdienst namelijk niet voor uw urencriterium als zzp'er of freelancer mee. Toch maakt u als zzp'er of freelancer uren, die u aan uw zaak besteedt (v.b. uren bij opdrachtgevers die niet met payroll zzp worden verloond, houden en bijwonen van presentaties, bezoeken van congressen, beurzen of netwerkbijeenkomsten, acquisitie, offertes maken, reisuren etc.).
Stel u werkt 20 uur bij payroll opdrachtgevers en steekt daarnaast 22 uur in uw eigen zaak (zie bovenstaande activiteiten en andere ondernemersactiviteiten). In dat geval profiteert u als zzp'er of freelancer bij payroll zzp niet van de fiscale ondernemersvoordelen bij de Belastingdienst. U voldoet namelijk niet aan het urencriterium van de Belastingdienst.
Echter voor veel van onze payroll zzp klanten weegt het bovengenoemde nadeel voor hen niet op tegen het voordeel van verzekerd te zijn tegen onder meer arbeidsongeschiktheid, ziekte en werkloosheid, voor de payroll uren die zij maken bij hun payroll opdrachtgevers. Doordat zij op de payroll bij ons staan, sluiten zij geen verzekering af en dit scheelt hen enkele honderden euro’s per maand aan premies. Kortom door het mislopen van aftrekposten bij de belastingdienst, houden zij jaarlijks misschien netto minder over, maar zijn ze wel (deels) verzekerd.
Wat u als zzp'er of freelancer in dit geval moet doen v.w.b. payroll zzp is per situatie verschillend. U kunt er voor kiezen om extra uren in u zaak te steken. Met wat meer uren profiteert u namelijk wel van de fiscale ondernemersvoordelen bij de Belasting. Of u besluit minder payroll uren bij uw payroll opdrachtgevers te maken, zodat u als zzp'er of freelancer wel aan het urencriterium van de Belastingdienst voldoet.
De meeste payrollbedrijven voor zzp’ers en freelancers berekenen voor hun payroll dienstverlening een vergoeding van circa 5% over het totale factuurbedrag. Dit betekent dat zij maximaal 5% zullen inhouden op het bedrag dat zij namens u als zzp’er of freelancer aan uw opdrachtgever zullen facturen. Let u echter op, dat sommige payrollbedrijven u ook nog een minimummarge per factuur of opstartkosten zullen doorberekenen!
Heeft u na het lezen van bovenstaande informatie nog verdere vragen of wilt u meer payroll informatie of uitleg ontvangen? Vraagt u dan bij ons een adviesgesprek of payrollofferte aan! Graag informeren wij u verder over alle mogelijkheden van payroll voor uw als zzp’er of freelancer en de daarbij behorende payrolltarieven.
Voor meer uitleg of informatie over payroll en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u daarnaast graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payrolltarieven, payroll kosten, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?