De bank neemt deze stap om de kosten te verlagen en de kwaliteit te verhogen, zegt directeur HR Hilde Garssen: ‘Wij zijn als bank geen HR-dienstverlener. Door deze stap te zetten, hopen we een betere prijs-kwaliteitsbalans te kunnen vinden. Wanneer de professionals die nu bij ons werken, straks dagelijks contact hebben met andere vakgenoten, kan de kwaliteit alleen maar omhoog gaan. Bij Raet kan er een professionele kruisbestuiving plaatsvinden, hier veel minder. Uiteindelijk hopen we met minder kosten een betere dienstverlening en meer innovativiteit te krijgen.’Over de omvang van de bezuiniging die met de operatie gepaard gaat, wil de bank geen mededelingen doen.
Per 1 januari 2013 komen de betrokken mensen (ongeveer 120) in dienst van Raet. Stapsgewijs worden gedurende het komende jaar dan de taken overgeheveld. Volgens de bank vinden er geen gedwongen ontslagen plaats. Voor de arbeidsvoorwaarden is een harmonisatieslag gemaakt: ‘Ten opzichte van het huidige pakket zijn er zowel voor- als nadelen voor betrokkenen.’
In het sociaal plan is wel een terugkeergarantie opgenomen: mochten medewerkers na twee jaar terug willen keren bij de bank, dan kan dat. Omdat er dan in principe geen passend werk meer is (omdat al het werk bij Raet is), zullen ze volgens Garssen wel met een goed verhaal moeten komen. ‘Maar ik ga er vanuit dat ze het daar prima naar hun zin zullen hebben. Omdat er meer professionele mogelijkheden zijn, biedt het werk daar inhoudelijk veel meer kansen dan dat wij ze momenteel kunnen bieden.’
ABN Amro zegt niet na te denken om bij filialen in andere landen hetzelfde te gaan doen. Ook zouden er geen plannen zijn om andere afdelingen dan de HR-administratie te outsourcen.
Bron: ANP
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?