Er wordt nog onderzocht of er sprake is van onbehoorlijk bestuur, meldt het voorlopige faillissementsverslag van curator Robert Lonis.
De overnamesom van 36.000 euro is voor goodwill (onder meer handelsnaam en klantenbestanden). Hiermee haalde TaxiDesk in de periode januari – oktober 2011 een omzet van ruim 3 miljoen euro. In totaal verzorgde het bedrijf de diensten voor een kleine 200 payroll-taxichauffeurs.
Het faillissement was door Pensioenfonds Vervoer aangevraagd, omdat Borrius nog ruim twee ton moest betalen aan wel geïnde, maar niet afgedragen pensioengelden uit 2007-2009. Verder krijgt de fiscus nog ruim 413.000 euro van TaxiDesk en ABN-AMRO heeft een vordering van 273.000 euro. Daarmee komt het schuldentotaal op ruim 913.000 euro.
Hierbovenop wordt nog een vordering verwacht van het UWV. Die heeft namelijk de loonbetaling van na het faillissement eind november op zich genomen. Die vordering bedraagt naar verwachting nog enkele tonnen.
Alle opbrengsten en bezittingen bij elkaar opgeteld, heeft de curator in totaal 134.000 euro beschikbaar voor alle schuldeisers. Hierdoor ontstaat er onder de streep een tekort van ongeveer 1 miljoen euro aan oninbare schulden (Schuld: 913.000 euro + enkele tonnen UWV).
De curator heeft nog niet ontdekt waar dat geld gebleven is. TaxiDesk heeft immers wel alle premies en afdrachten gefactureerd bij klanten en ingehouden bij het personeel. Die zijn nu verdwenen, tenzij de curator onbehoorlijk bestuur aan kan tonen. In dat geval kan de schade verhaald worden op eigenaar en bestuurder George Borrius.
Uit het verslag blijkt verder dat TaxiDesk in de jaren 2009 en 2010 op papier een flink verlies leed; 111.000 respectievelijk 280.000 euro. Dat is overigens vrij fors voor een onderneming met een overhead van 1,5 FTE op 200 payrollers. Volgens Borrius is dat verlies veroorzaakt door het hoge ziekteverzuim van de taxichauffeurs, waarvoor hij niet verzekerd was.
Borrius Personeelsdiensten / TaxiDesk is na de doorstart verder gegaan met zo’n 70 payroll-chauffeurs, zegt Borrius. Zo heeft onder meer de grootste klant (90 chauffeurs) de samenwerking beëindigd na het faillissement.
De curator verwacht in juni meer duidelijkheid te kunnen geven over de schade-afwikkeling en eventuele aansprakelijkheid.
Bron: Taxipro.nl
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?