Het VPO-keurmerk berust op drie pijlers: financiële betrouwbaarheid van de aangesloten payrollondernemingen, passende arbeidsvoorwaarden die specifiek gericht zijn op payrollovereenkomsten en de kwaliteit van de dienstverlening van de aangesloten payrollondernemingen. Jeu Claes, voorzitter VPO: “Mijn nieuwjaarsboodschap aan payrollkrachten, opdrachtgevers, vakbondenen andere betrokkenen is dat we met de invoer van dit keurmerk een grote kwaliteitsslag maken. De eisen die we aan onze leden stellen worden nog hoger. Payrollorganisaties die het VPO-keurmerk voeren, onderwerpen zich regelmatig aan externe controles op afgesproken arbeidsvoorwaarden, financiële betrouwbaarheid en kwaliteit van dienstverlening.
Financiële betrouwbaarheid betekent dat VPO-leden worden gecontroleerd op de kwaliteit van hun administratieve processen, tijdige afdracht van belastingen en sociale premies en eendegelijke bedrijfsvoering. Daarnaast zijn de leden verplicht om hun jaarrekening over het voorgaande boekjaar voor te leggen met daarbij een goedkeurende accountantsverklaring.
De leden van de VPO willen zich met de VPO-Arbeidsvoorwaardenregeling onderscheiden door vanaf dag één zoveel als mogelijk de arbeidsvoorwaarden te bieden van de onderneming en/of sector waarin de payrollmedewerker werkzaam is.VPO-leden zijn verplicht deze regeling toe te passen en worden periodiek gecontroleerd. De regeling is per saldo beter dan de oorspronkelijke VPO-CAO. Claes: 'VPO-leden zetten zich in voor werkzekerheid van de payrollkracht en daar hoortbijvoorbeeldook een uitgebreide herplaatsingsparagraaf bij'.
VPO-leden bieden kwaliteit endaarvoor zijn in het keurmerk eisen aan de dienstverlening vastgelegd. Die eisen hebben betrekking op de dienstverlening aan opdrachtgevers en payrollkrachten. Transparantie is het sleutelwoord. Payrollkrachten moeten van meet af aan wetenwaar ze aan toe zijn. Opdrachtgevers mogen niet voor verrassingen komen te staan. Claes: “Payrollondernemingen nemen het werkgeverschap over, dan moet het voor de payrollkracht volstrekt duidelijk zijn welke werkgeverstaken bij de payrollonderneming liggen en welke bij de opdrachtgever. Daarover moeten hele duidelijke afspraken zijn vastgelegd en wij gaan daarop controleren.”
De VPO is ervan overtuigd dat door het keurmerk nog meer kwaliteit en zekerheid kan worden geboden aan medewerkers en opdrachtgevers. Helaasis erook in de payrollbranche nog veel kaf onder het koren.Claes: “Verstandige opdrachtgevers zullen kiezen voor professionele VPO-leden die regelmatig worden gecontroleerd op kwaliteit.”
Bron: Persbericht Vereniging Payroll Ondernemingen (VPO)