Het Financieel Dagblad publiceerde hierover deze week een artikel onder de titel “Branchevereniging worstelt met uittocht van payroll bedrijven”. In een interview met Flexservice van gisteren reageert VPO voorzitter op dit artikel en de uitlatingen van de vertrokken leden hierin. Verder gaat hij in op de toegevoegde waarde van het keurmerk en het bestaansrecht van de VPO.
Op de vraag hoe hij de leegloop uit de VPO verklaart? Geeft Jeu Claes het volgende antwoord: "Wij hadden dit voorzien, de VPO maakt met het invoeren van een keurmerk een kwaliteitsslag. De eisen die de VPO aan haar leden stelt worden hierdoor hoger. Het is dan onvermijdelijk dat een deel van de leden op een bepaald moment niet meer aan die eisen kan en een ander deel hier juist niet aan wil voldoen. Leden die recent afscheid hebben genomen, behoren bij de ene of de andere categorie. Sommige daarvan hebben het einde van de VPO cao ook aangegrepen om een eigen CAO af te kunnen sluiten. Helaas het is niet anders. Maar het komt het imago van de payroll branche niet ten goede."
Met betrekking tot de toegevoegde waarde van de VPO en haar keurmerk antwoordde hij: “De VPO heeft al veel bereikt in haar vijfjarig bestaan. Het VPO lidmaatschap wordt steeds vaker vereist in tenders en offertes door opdrachtgevers. Vooral bij de overheid en grote werkgevers neemt de vraag hier naar toe. Het VPO-keurmerk wordt door ons ingezet als kwaliteitsinstrument, organisaties die het VPO-keurmerk voeren, onderwerpen zich regelmatig aan externe controles op afgesproken arbeidsvoorwaarden, financiële betrouwbaarheid en kwaliteit van dienstverlening. De VPO vindt namelijk ook dat haar leden zorgplicht hebben en hun payroll werknemers moeten herplaatsen, als ze bij hun eerdere opdrachtgever niet meer aan de slag kunnen.”
Tot slot geeft hij in het interview antwoord op de vragen of de VPO haar bestaansrecht behoudt en hoe hij de toekomst ziet. Jeu Claes is hierbij van mening dat verstandige opdrachtgevers kiezen voor professionele VPO-leden die regelmatig worden gecontroleerd op kwaliteit. De VPO ziet het nog steeds als haar missie dat binnen 3 jaar 75 procent van de omzet van alle payroll bedrijven wordt behaald door organisaties die zijn aangesloten bij de VPO. Door het vertrek van enkele leden zal die doelstelling echter volgens hem in een later stadium worden gerealiseerd dan gepland. De VPO heeft namelijk nog eerst heel veel lobbywerk te doen om payroll als een volwaardige bedrijfstak in Nederland neer te zetten. We moeten hierbij met één stem spreken richting de media en de politiek, aldus Jeu Claes in de Flexservice.
Voor het volledige interview verwijzen wij u graag naar de wwww.flexservice.com.
Bron: Flexservice.com