‘Neem bijvoorbeeld de begeleiding van een zieke werknemer. In principe komt het reïntegratierisico van zo’n werknemer voor rekening van de payroller, die de juridische werkgever is. Maar die zal proberen de kosten af te wentelen op de ondernemer, bijvoorbeeld via een bepaling dat hij, en niet de payroller, opdraait voor de kosten als een arbodienst moet worden ingeschakeld.’
‘Het is dus zaak om een contract goed door te nemen en goed te onderhandelen. Zo kan een ondernemer ook onderhandelen over de vraag wie moet opdraaien voor een beëindigingsvergoeding. Normaal gesproken is dat de juridische werkgever, de payroller dus. Dat kan in beeld komen als een werknemer, bewust dan wel onbewust, niet de juiste informatie aan de ondernemer en/of de payroller heeft doorgegeven.’
‘Een voorbeeld kan zijn dat een werknemer al drie keer een tijdelijk contract heeft gehad voor dezelfde werkzaamheden. Dan is de werknemer bij de payroller onder omstandigheden voor onbepaalde tijd in dienst. Maar bij ontslag zal de payroller de kosten hiervan dan in rekening proberen te brengen bij de ondernemer.’
‘Tot slot moet een ondernemer zich realiseren dat hij bij payrolling nog steeds verantwoordelijk is bij bedrijfsongevallen. Dat is een risico dat je niet kunt wegcontracteren.’
Jeroen Schoolderman (35) van Xandrion: ‘Bij payrolling doet elke aanbieder in wezen hetzelfde trucje en onderscheiden de verschillende partijen zich hoofdzakelijk door hun prijs. Maar wie op het eerste gezicht goedkoop lijkt, kan in de praktijk duur uitvallen.’
‘De zaken worden regelmatig mooier voorgesteld dan ze zijn. Een voorbeeld: elke payroller geeft in zijn offerte aan met welke factor hij de brutoloonsom van een medewerker vermenigvuldigt. Die factor kan bij de een, zeg, 1,51 zijn en bij een ander 1,50.’
‘Op het eerste gezicht lijkt de eerste payroller duurder dan de tweede. Maar dat hoeft niet, bijvoorbeeld als de “goedkope” aanbieder rekent met de brutoloonsom inclusief vakantiedagen terwijl zijn “dure” rivaal exclusief vakantiedagen werkt. Dat soort spelletjes wordt gespeeld en daarop moet je bedacht zijn.’
‘Je moet ook kijken of de aangeboden factor inclusief sociale lasten is en rekening houdt met zaken als feestdagen, pensioentoeslagen of een ongevallenverzekering. Een ondernemer moet ook onderzoeken of de payroller een solide partij is. Het is raadzaam om te vragen of de payroller een beschermde rekening heeft die buiten een eventueel faillissement blijft. Dan voorkom je dat je bijvoorbeeld twee ton hebt gestort op de rekening van een payroller, maar dat je medewerkers daar uiteindelijk niets van terugzien.’
Jeu Claes (63), voorzitter van de VPO:‘Begin om alles op een rijtje te zetten met uw accountant. Maar het is ook belangrijk dat een ondernemer die een payroller wil inschakelen, daar open en transparant over spreekt met zijn werknemers. Zij moeten weten wie hun juridische werkgever wordt en welke arbeidsvoorwaarden er gaan gelden. Dat zorgt voor rust en begrip in het bedrijf. Kies ook altijd voor een payroller die de cao van uw branche hanteert. Anders krijgt u scheve gezichten op de werkvloer.’
‘Het allerbelangrijkste is dat de ondernemer op zoek gaat naar een payroller met op zijn minst het SNA-keurmerk. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid, die niet alleen payrollers, maar ook uitzendbureaus beoordeelt. Hun keurmerk biedt enige zekerheid of een payroller bonafide is, of hij netjes en op tijd zijn belasting betaalt. Het keurmerk geeft aan dat de desbetreffende payroller zijn boekhouding op orde heeft. Als een payroller bovendien lid is van VPO, weet u ook dat hij gecontroleerd wordt op dienstverlening en handhaving van arbeidsvoorwaarden.’
‘Je moet het zo zien: payrolling is een snelgroeiende bedrijfstak. En als een branche bloeit, komt er altijd wat kaf bij het koren. Ik schat dat er nu in totaal 200 tot 250 payrollers in Nederland zijn. Maar ik denk dat er niet meer dan 50 professioneel bezig zijn.’
Bron: FD.nl, 19 maart 2012, H. de Jongh
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?