Veel werknemers en werkgevers spreken in Nederland nog steeds liever een nettoloon dan een brutoloon af.
De reden hiervoor is dat de werknemer precies weet welke salaris hij of zij ontvangt. Het maken van netto loonafspraken heeft echter grote nadelen voor een werkgever. De kosten van het nettoloon zijn namelijk sterk afhankelijk van het feit of de werknemer wel of geen loonheffingskorting bij u toepast. U heeft daar echter geen enkele invloed op en dat maakt dat uw loonkosten afhankelijk zijn van de keuze van uw werknemers om wel of geen loonheffingskorting toe te passen.
Een ondernemer spreekt met een medewerker een netto loon van €12,00 netto per uur af. De werknemer werkt 10 uur per week. De loonkosten voor de werkgever zijn dan als volgt:
De werknemer past de loonheffingskorting toe:
Netto € 12,00 = Bruto € 10,06 = Kosten ca. € 16,50 per uur (incl. werkgeverslasten)
De werknemer past geen de loonheffingskorting toe:
Netto € 12,00 = Bruto € 15,46 = Kosten ca. € 25,80 per uur
(incl. werkgeverslasten)
Uit bovenstaande voorbeeldberekeningen blijkt, dat indien de werknemer besluit om geen heffingskorting toe te passen (bijvoorbeeld omdat hij of zij bij een tweede werkgever meer kan werken), uw loonkosten met circa 50% kunnen toenemen.
Zoals u bovenstaand al reeds heeft kunnen lezen, zal het payrollbedrijf bij de overstap door u en uw personeel naar payroll uw netto loonafspraken terugrekenen naar een bruto uurloon (excl. reservering) per uur. Door dit brutoloon namelijk te vermenigvuldigen met de payrollfactor/omrekeningsfactor/loonsom van het payrollbedrijf, krijgt u het payrolltarief bij een payrollbedrijf per daadwerkelijk gewerkt uur voor uw payrollmedewerkers.
Wel vinden wij dat een payrollbedrijf ongeacht netto loonafspraken pro forma berekeningen voor uw medewerkers, voordat zij overstappen naar payroll, moeten maken. Hierdoor zien uw medewerkers zelf dat zij bij payroll hetzelfde of door andere pensioenpremies soms meer loon krijgen, als zij overstappen naar het payrollbedrijf.
Deze berekeningen zullen het overstapproces naar payroll te allen tijde bevorderen. Naast dit aandachtspunt bij een payrollbedrijf hebben wij onderstaand een lijst met vragen/aandachtspunten voor u opgesteld, die u kunt gebruiken om de kwaliteit en tarieven van payrollbedrijven met elkaar te vergelijken. Dit zodat u de juiste keuze kunt maken.
Bij twijfel niet inhalen! Heeft u dus twijfels bij enkele bovenstaande punten, gaat u dan niet in zee met dit payrollbedrijf. U en uw werknemers zullen hier namelijk spijt van krijgen.
Tenslotte zijn de kosten bij het payrollbedrijf voor u natuurlijk ook van belang (lees hier meer over bij ons onder kosten payroll en payrolltarieven of bekijk onderstaand payrolltarievenchecklist). De meeste payrollbedrijven, zoals reeds eerder is vermeld, werken voor hun tarief met payrollfactoren over het kale (excl. reserveringen vakantiegeld en dagen) bruto uurloon (idem CAO en/of WML). Het is daarom belangrijk om na te vragen wat er precies in hun payrollfactor (lees hier meer over een payrollfactor) is verwerkt.
Om te weten wat u koopt bij payroll, treft u onderstaand enkele zaken aan waarop u, bij het vergelijken van payrolltarieven, moet letten:
• Tarieven inclusief of exclusief vakantiegeld en /of vakantiedagen?;
• Tarieven inclusief ziekte (zonder eventuele nacalculatie)?;
• Tarieven reiskosten en onbelaste vergoedingen?;
• Tarieven bij verschillende ziektepercentages?;
• Zitten ATV/ADV dagen in de tarieven of worden ze doorberekend?;
• Tarieven inclusief feestdagen?;
• Tarieven inclusief kort verzuim/bijzonder verlof/zorgverlof?;
• Tarieven inclusief seniorendagen?;
• Mogelijke reparatiekosten wachtdagen en ziektepercentages?;
• Mogelijke aanvangskosten?;
• Tarieven voor AOW-gerechtigden of scholieren/studenten?;
• Tarieven en regelingen voor herintreders en arbeidsgehandicapten?;
• Regeling eventuele subsidieteruggaven (BBL/50+)?;
• Collectieve ongevallenverzekering?;
• Welke pensioenregeling voor uw werknemers?;
• Scholingsfonds voor uw werknemers?;
• Welke sector(-en) worden de werknemers verloond?;
• Tarieven toeslag- of overwerkuren?;
• Tarieven bij koppeling systemen?;
• Tarieven bij verschillende betalingstermijnen?;
• Tarieven dienstverleningsvariant?
Heeft u genoeg gelezen over loonafspraken en tarieven bij payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?