Antwoord:
Een payrollwerknemer die ziek is, kan wel op vakantie gaan. Sinds de invoering van de
nieuwe vakantiedagenwetgeving wordt van werkgevers (
payrollbedrijven) zelfs verwacht, dat zij zieke werknemers stimuleren om van zijn/haar vakantie te genieten.
Direct een payrollofferte opvragen?
Werkgevers moeten dit punt bij re-integratie gesprekken expliciet aan de orde stellen. Alleen als een eventuele vakantie het herstel van een werknemer belemmert, mag de werkgever (lees payrollbedrijf) in overleg met de bedrijfsarts de vakantieaanvraag van een zieke werknemer weigeren.
Ziekmelding payrollwerknemer vanaf vakantieadres
Een goed gecertificeerd payrollbedrijf zal hierover regels in haar verzuimreglement opnemen. Bijvoorbeeld:
- Wordt een payrollwerknemer tijdens zijn/haar vakantie ziek, dan dient hij/zij zich zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 24 uur bij u (i.v.m. mogelijke planning), payrollbedrijf (i.v.m. verzuimbegeleiding) en evt. arbodienst te melden;
- De payrollwerknemer moet een adres of telefoonnummer, waarop hij te bereiken is, aan u en het payrollbedrijf doorgeven;
- De payrollwerknemer dient zich zo spoedig mogelijk in de vakantieplaats onder behandeling van een arts te stellen en hiervan bewijzen te bewaren;
- Kan de payrollwerknemer om medische gronden aan het einde van de vakantieperiode niet naar Nederland terugkeren, dan dient hij/zij dit schriftelijk kunnen bewijzen;
- Bij terugkomst in Nederland dient de payrollwerknemer zo spoedig mogelijk contact met u, het payrollbedrijf en/of arbodienst op te nemen.
Het is belangrijk dat deze regels vooraf bij al uw payrollwerknemers bekend zijn, anders kunnen u en het payrollbedrijf zich op deze regels niet beroepen.
Ziektedagen aanmerken als vakantiedagen
Om kosten te besparen, is het soms mogelijk om ziektedagen van zieke payrollwerknemers als vakantiedagen aan te merken. De wet stelt hieraan twee voorwaarden:
- 1. Deze afspraak moet in een schriftelijke overeenkomst (arbeidsovereenkomst of CAO) zijn vastgelegd of moet de expliciete instemming van de payrollwerknemer hebben.
- 2. Dit geldt uitsluitend voor ‘bovenwettelijke vakantiedagen’.
Als van tevoren niets is afgesproken, dan mag u en/of het payrollbedrijf op het moment van ziekmelding tijdens vakantie, met de desbetreffende zieke payrollwerknemer afspreken, ondanks zijn/haar ziekte, om toch vakantiedagen op te nemen. Als de payrollwerknemer echter hiermee niet akkoord gaat, dan zijn en blijven de desbetreffende dagen ziektedagen en zal het payrollbedrijf als juridisch werkgever deze dagen aan de payrollwerknemer doorbetalen. U ontvangt over deze dagen dus geen factuur!
Aandachtpunten zieke payrollwerknemers
- Arbeidsongeschikte payrollwerknemers hebben het recht op volledige opbouw van vakantiedagen. Als zij echter op vakantie willen gaan, moeten zij volledige vakantiedagen opnemen;
- De regeling v.w.b. vakantieopbouw bij ziekte geldt alleen voor wettelijke vakantiedagen (afwijking hierop staan in een arbeidsovereenkomst of CAO);
- De wettelijke vakantiedagen moeten binnen zes maanden na afloop van een kalenderjaar door de payrollwerknemers worden opgenomen. De termijn van zes maanden geldt niet voor payrollwerknemers, die niet in staat zijn geweest om tijdig vakantie op te nemen (in onderling overleg kan deze termijn worden verlengd).
Mocht u na bovenstaand gelezen te hebben nog vragen over ziekte en/of payroll hebben, neem dan gerust voor een gratis adviesgesprek of payrollofferte contact met 1 van onze payroll consultants/adviseurs op.
Meer payroll informatie
Meer uitleg of informatie over payroll en payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, vindt u o.a. op de volgende pagina's: payroll vragen, payrollkosten, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll, goedkoopste payroll, payroll zzp en freelance payroll.