Ja. Met de Wet Werk en Zekerheid is de toepasbaarheid van een concurrentiebeding echter wel verscherpt.
Direct een payrollofferte opvragen?
Het is namelijk vanaf 1 januari 2015 niet meer zo maar mogelijk om in de payrollcontracten voor werknemers met bepaalde tijd een concurrentiebeding op te nemen. Dat kan dan alleen nog maar wanneer u in de overeenkomst in voldoende mate kan aangeven waarom deze werknemer toch wegens zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen aan een concurrentiebeding gebonden moet zijn. Een voorwaarde daarvoor kan zijn dat deze medewerker over bijzondere kennis of vaardigheden beschikt. (zie onderstaand voor verdere info).
Zoals al reeds eerder is vermeld, neemt het payrollbedrijf bij payroll het juridisch werkgever van u over en komen uw werknemers als payrollwerknemers in dienst bij het payrollbedrijf. Zij krijgen van het payrollbedrijf een payrollcontract, met de arbeidsvoorwaarden en verleden, die ze bij u hebben opgebouwd. U als voormalig werkgever heet vanaf die tijd bij deze payrollconstructie de inlener, c.q. de opdrachtgever, en u sluit een payrollovereenkomst, c.q. samenwerkingsovereenkomst, met het payrollbedrijf.
Naast de gebruikelijke artikelen en bepalingen, die in een payrollcontract, c.q. arbeidsovereenkomst, staan vermeld, kunt u ook een aantal bedingen in het payrollcontract van uw werknemer laten opnemen. Onderstaande bedingen kunnen wij in een payrollcontract van uw medewerker laten opnemen.
Bij een relatiebeding geeft u aan dat uw payrollwerknemer binnen een bepaalde periode, na het einde van zijn/haar payrollcontract, geen klanten van u mag benaderen.
*Let op: Vanaf 1 januari 2015 is het niet langer door werkgevers toegestaan om een relatie -of concurrentiebeding op te nemen in een bepaalde tijdspayrollcontract. In een payrollcontract voor onbepaalde tijd is dit nog wel steeds mogelijk.
Het personeelsbeding houdt in dat uw payrollwerknemer binnen een bepaalde periode, na het einde van zijn/haar payrollcontract, geen van uw werknemers direct of indirect mag benaderen, om ergens anders te komen werken.
Een concurrentiebeding verbiedt uw payrollwerknemer om zowel tijdens als na zijn/haar payrollcontract, binnen een bepaalde termijn, bij een soort gelijk bedrijf in een soort gelijke functie te gaan werken. In het concurrentiebeding wordt vaak de functieomschrijving van uw payrollwerknemer en het aantal kilometers waarbinnen dit beding geldt vermeld.
Het geheimhoudingsbeding behelst dat uw payrollwerknemer, zowel tijdens als na het einde van zijn/haar payrollcontract, geheimhoudingplicht heeft over alles wat hij/zij weet over uw bedrijf, bedrijfsprocedures en producten/diensten.
Bij een boetebeding wordt uw payrollwerknemer duidelijk gemaakt om de verplichtingen vanuit zijn/haar payrollcontract na te leven. Indien dit niet gebeurt, kan dit voor uw payrollwerknemer hoge geldboetes betekenen.
Naast bovenstaande bedingen zullen payrollbedrijven u aanraden een huishoudelijk reglement en reglementen voor gebruik van een zakelijke auto en mobiele telefoon en internet tijdens werktijden op te stellen en deze te laten ondertekenen door al uw payrollmedewerkers. Dit schept namelijk voor het payrollbedrijf duidelijkheid en voorkomt discussies of mogelijke arbeidsconflicten, als volgens u misbruik van deze zaken wordt gemaakt.
Wij kunnen er voorzorgen, dat al deze bedingen en reglementen in de payrollcontracten van uw payrollwerknemers goed zijn geregeld. Hierdoor komt u als voormalig juridisch werkgever van uw werknemers bij een conflict achteraf niet voor verrassingen te staan.
Hieronder geven wij nog even kort de voordelen voor uw medewerker, bij een payrollcontract van een payrollbedrijf, weer.
De 12 belangrijkste voordelen voor werknemers, als zij een payrollcontract bij een payrollbedrijf krijgen, zijn:
De paragraaf inlenersbeloning in de eigen payroll bedrijfs-, ABU- en NBBU-CAO (lees payroll CAO) schrijft voor, dat payrollbedrijven payrollmedewerkers gelijkwaardig moeten belonen net als de medewerkers, die nog rechtstreeks bij een ondernemer/werkgever in dienst zijn. De inlenersbeloning geldt zowel voor het salaris als voor:
De payrollwerknemers van uw bedrijf krijgen van het payrollbedrijf o.a. uitleg over alles omtrent hun arbeidsvoorwaarden in hun payrollcontract. Het payrollbedrijf kan daarnaast direct alle vragen van uw werknemers over belastingen, uitkeringen en administratieve kwesties deskundig beantwoorden.
Het payrollbedrijf neemt een groot gedeelte van alle arbeidsvoorwaarden over. De werknemers behouden met payroll hierdoor dus gewoon hun rechten voor b.v. vakantiedagen, vakantiegeld (mogelijkheid 2x per jaar te laten uitkeren), opgebouwde dienstjaren en salarissen.
Het komt voor dat de arbeidsvoorwaarden na overgang op een payrollcontract beter zijn (pensioen + loondoorbetaling bij ziekte percentages) dan de arbeidsvoorwaarden van werknemers die (nog) bij de ondernemer/werkgever zelf in dienst zijn.
Mochten uw werknemers nog geen pensioenregeling hebben, dan bouwen zij sowieso bij een payrollcontract vanaf hun 21ste na een wachttijd van 26 gewerkte weken bij het pensioenfonds Stipp in de Basisregeling wel pensioen op. Na 52 weken pensioenopbouw in de Basisregeling gaat uw medewerker automatisch naar de betere Plusregeling over. U kan te allen tijde wel beslissen dat een payrollwerknemer direct pensioen gaat opbouwen in de Basis- of Plusregeling (bij een eigen payroll bedrijfs-CAO kan dit punt afwijken/anders zijn).
Het liefst zou de politiek echter zien dat een payrollwerknemer vanaf dag 1 pensioen opbouwt bij het pensioenfonds, dat voor alle werknemers binnen uw bedrijf of branche geldt. Mocht dit gebeuren dan is de gelijkheid qua rechten voor een payrollwerknemer bijna helemaal geregeld. Bij dit punt willen wij voor de politiek wel de aantekening plaatsen, dat pensioenfondsen de laatste 10-15 jaar niet erg voor de aansluitingswensen van payrollbedrijven bij hun bedrijfstakpensioenfonds hebben opengestaan!
U bent als werkgever in Nederland verplicht een werknemer tijdens ziekte, minimaal voor een duur van twee jaar, minstens 70% van zijn/haar loon (i.i.g. het wettelijk minimumloon (WML) door te betalen.
Voor wat betreft wachtdagen gelden wettelijk maximaal de eerste 2 ziektedagen, waarbij er tussen 2 ziekteperiodes meer dan 4 weken moet zitten. De eigen payroll bedrijfs-, ABU- en NBBU-CAO (lees payroll CAO) kennen echter soms aanvullingen/hogere percentages van het loon bij ziekte voor het eerste en tweede jaar, minder wachtdagen of wachtdagcompensatie.
Mocht een werknemer met een payrollcontract ziek worden, dan is de ziekte- en re-integratiebegeleiding bij payrollbedrijven vaak pro-actief (core business) en met als doel de payrollwerknemer zo gezond en snel weer aan het werk te krijgen.
Naast een probleemanalyse, plan van aanpak, verzuimbegeleiding 1e en 2e spoortrajecten vanuit de Wet verbetering poortwachter zijn de verzuimspecialisten bij een payrollbedrijf namelijk continu met het herstel van deze payrollwerknemer bezig. De verzuimpercentages bij payrollbedrijven liggen hierdoor dan ook vaak (veel) lager dan het landelijk gemiddelde.
Verder verzorgen payrollbedrijven vaak gratis trainingen (b.v. tillen/RSI), doen zij gratis arbeidsdeskundig- en werkplekaanpassingsonderzoek, waardoor werknemers langduriger en gezonder aan het werk kunnen blijven en hebben zij tenslotte een netwerk van medisch specialisten, waardoor zij sneller een second opinion of operatie voor een zieke werknemer kunnen regelen.
Bij payrollbedrijven zijn de salarisbetalingen altijd correct en op tijd (week, 4-week of maandelijks). Dit komt mede doordat dit hun core business is. De werknemers bij payrollbedrijven krijgen jaarlijks een uitbetalingsschema, wanneer en op welke dag hun salaris wordt uitbetaald. Door verschil in banken kan het echter soms 1-3 dagen duren, voordat het geld ook daadwerkelijk op haar/zijn bankrekening staat.
Daarnaast bouwen payrollwerknemers ook bij payroll gewoon vakantiegeld op. Dit geld hoeven zij niet standaard in mei te laten uitkeren, maar kunnen op aangeven van hen maximaal 2x per jaar worden uitgekeerd.
Vaak komt het voor dat een ondernemer of werkgever geen contract voor bepaalde (maximaal 2 jaar en/of 3 contracten benut) of onbepaalde tijd mag of kan aanbieden (vanwege werkgeversrisico's), maar dit wel via een payrollconstructie kan/mag doen.
De werknemer krijgt dan bij het payrollbedrijf een payrollcontract voor bepaalde of onbepaalde tijd en blijft gewoon werken bij de ondernemer. Hierdoor behoudt het bedrijf de kennis en kunde van de werknemer én de werknemer behoudt zijn baan en hoeft niet voor een half jaar elders te gaan werken. Een win-win situatie met payroll voor beide partijen!
Payrollbedrijven hebben doorgaans klanten (en dus werknemers) in uiteenlopende bedrijfstakken, waardoor het risico veel meer is gespreid. Valt de inlener (lees ondernemer/werkgever) om, dan zijn de werknemers met een payrollcontract niet direct de dupe. De werknemer profiteert namelijk naast de schaalgrootte van zijn/haar nieuwe payrollwerkgever ook mee van haar verplichte herplaatsingstermijn en beëindigingsvergoedingen.
De meeste payrollbedrijven hebben als goed werkgever voor hun payrollwerknemers (vaak) een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. Hierdoor wordt aan (de nabestaanden van) de payrollwerknemer een bedrag uitgekeerd bij overlijden en een bedrag bij blijvende invaliditeit.
Vaak heeft een payrollbedrijf een collectiviteitregeling voor allerlei verzekeringen (b.v. ziektekosten-, auto-, woonhuis-, aansprakelijkheids- etc.) bij een verzekeringsmaatschappij voor haar payrollwerknemers afgesloten. Hierdoor ontvangen de payrollwerknemers collectiviteitkortingen op hun aanvullende en ziektekostenverzekering en overige verzekeringen. Daarnaast krijgen payrollwerknemers bij sommige payrollbedrijven ook kortingen op o.a. telefoons, laptops, pretparken, dagjes uit, vakanties, hotels, restaurants, musea en concerten.
Payrollwerknemers kunnen gebruik maken van de scholingsregeling bij een payrollbedrijf. Een ondernemer/werkgever draagt bij payroll namelijk indirect 1,02% van zijn/haar brutoloonsom aan het scholingsfonds van de payrollbranche (Stichting opleiding & ontwikkeling flexbranche (Stoof) af!
Met behulp van deze tegoeden kunnen payrollwerknemers een opleiding krijgen/volgen. Daarnaast zijn er ook payrollbedrijven, die hiernaast ook nog gratis online trainingen en cursussen aanbieden. Van commerciële en managementtrainingen, tot cursussen op het gebied van veiligheid of social media. Zo krijgen werknemers met een payrollcontract de kans om kosteloos nog meer uit zichzelf te halen.
Als laatste gaat de P&O ondersteuning er voor veel werknemers vaak stukken op vooruit, als ze in dienst komen bij een professioneel payrollbedrijf. Gespecialiseerde payrollbedrijven zorgen o.a. voor een correcter, effectiever en informatiever verloningsproces. Ze kunnen bijvoorbeeld de werknemers daadwerkelijk gratis uitleggen wat er op hun loonstrook staat, wat hun rechten (zie bovenstaand) en arbeidsvoorwaarden uit de CAO/wet zijn en hoe zaken zoals belastingen, opleidingen, uitkeringen en administratieve kwesties in Nederland voor werknemers zijn geregeld.
Voor al deze vragen en meer hebben payrollwerknemers vanaf dag één 24/7 één persoonlijk aanspreekpunt bij een payrollbedrijf (dus geen helpdesk of onpersoonlijk 0800 nummer) en kunnen zij te allen tijde via een internetportal hun loonstroken, jaaropgaven, payrollcontract, overzicht (boven-) wettelijke vakantiedagen, collectiviteitskortingen, formulieren (b.v. werkgeversverklaring, zwangerschapsverklaring), lease-, mobiele telefoon- of internetreglement downloaden/inzien of online onkosten declareren.
Of en in welke mate het hebben van een payrollcontract nu gunstiger, ten opzichte van de situatie bij de ondernemer/werkgever, voor werknemers uitpakt, hangt sterk af van de uitgangssituatie van een werknemer. Hoe losser de voormalige dienstbetrekking en magerder de (secundaire) arbeidsvoorwaarden waren/zijn, hoe meer een kersverse payrollwerknemer er bij payroll op vooruitgaat.
Kortom bij een goed erkend en gecertificeerd payrollbedrijf staan payrollwerknemers centraal en staan zij 24/7 voor hen klaar. Tevreden werknemers zijn immers onmisbaar voor een werkgever of ondernemer. Hierdoor zal de binding (vaak genoemd nadeel van payroll) en arbeidsrelatie met u als werkgever/ondernemer bij payroll alleen maar verbeteren/toenemen! Hierdoor hebben daarom inmiddels al meer dan 200.000 payrollwerknemers in Nederland (evenveel als het aantal gedetacheerden) een payrollcontract.
Meer weten over de dienstverlening payroll, vraag hier dan bij ons een gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie of payrollofferte, boordevol informatie over payroll voor u, uw werknemers, bedrijf, branche of sector aan!
Voor meer uitleg of informatie over payroll en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar o.a. 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payrolltarieven, payroll kosten, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll, goedkoopste payroll, payroll zzp en freelance payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?