De waarde van tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn ondergeschikt aan de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van uw payrollwerknemers. De tertiaire arbeidsvoorwaarden voor payrollwerknemers worden dus per onderneming, bijvoorbeeld in een reglement, vastgesteld.
Deze categorie arbeidsvoorwaarden (vaak geheel of gedeelte vallend onder uw werkkostenregeling) zijn dus eerder op het 'welzijn' van uw payrollwerknemers dan op geld gericht. Voorbeelden zijn gebruik bedrijfsrestaurant, goede kantoorruimte, studiereizen, congressen, het jaarlijkse personeelsuitje, sport- en fitnessfaciliteiten, verjaardagscadeaus en het kerstpakket.
Waar u bij tertiaire arbeidsvoorwaarden deze alleen of samen met uw payrollaanbieder voor uw payrollwerknemers vormgeven en in een eventueel reglement vastleggen. Hebben primaire arbeidsvoorwaarden voor payrollwerknemers betrekking op afspraken waaraan bij arbeid wettelijk moet worden voldaan, zoals loon, aantal uren en vakantie en de hoofdverplichtingen van uw payrollwerknemers.
Een payrollbedrijf dient vanuit de inlenersbeloningsparagraaf in haar payroll-CAO de primaire arbeidsvoorwaarden voor uw payrollwerknemers 1:1 over te nemen en naar hen toe te passen. Hier mag dus niet door het payrollbedrijf en u van worden afgeweken.
Als u en/of het payrollbedrijf secundaire arbeidsvoorwaarden aan uw payrollwerknemers aanbieden, kunnen uw payrollwerknemers (voor een deel) zelf kiezen van welke arbeidsvoorwaarden zij gebruik willen maken.
In de payroll dienstverlening van uw payrollaanbieder is door het payrollbedrijf voor uw payrollmedewerkers vaak een secundaire arbeidsvoorwaardenpakket samengesteld en/of door de NBBU-/ABU- of eigen bedrijfspayroll-CAO mede ingevuld.
Uw payrollmedewerkers kunnen bijvoorbeeld o.a. van het scholingsfonds/(gratis) cursusaanbod van het payrollbedrijf gebruik maken, zijn voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid verzekerd, hebben diverse verlofregelingen en feestdagen, kunnen deelnemen aan een pensioenregeling en kunnen vrijwillig profiteren van een collectieve zorgverzekering en/of andere verzekeringen. Daarnaast zijn er payrollbedrijven die in hun secundaire arbeidsvoorwaardenpakket ook kortingsacties voor telefoons, laptops, vakanties, pretparken, reizen, concerten en restaurants hebben opgenomen.
Mocht u dus bepaalde zaken binnen uw secundaire arbeidsvoorwaardenpakket nog niet goed voor uw medewerkers hebben geregeld, dan bieden goede gecertificeerde payrollbedrijven u dus de mogelijkheid dit in 1 keer gratis en goed voor uw medewerkers met payroll te regelen.
Heeft u genoeg over tertiaire, secundaire en primaire arbeidsvoorwaarden en inlenersbeloning bij payroll gelezen, dan kunt u altijd een gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Voor meer informatie over payroll en payrolling antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payrolltarieven, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll en uitzendbureau payroll.
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?