Sinds 1 januari 2012 hebben al uw payrollwerknemers – ziek of niet – dus onmiddellijk recht op volledige opbouw van wettelijke vakantiedagen. Daarnaast geldt de nieuwe verjaringstermijn van zes maanden voor de wettelijke vakantiedagen, die uw payrollwerknemers opbouwen. Wettelijke vakantiedagen mag u of uw payrollaanbieder echter niet uitbetalen.
Als uw payrollwerknemers meer vakantiedagen opbouwen dan het wettelijk aantal, spreken we van ‘bovenwettelijke’ vakantiedagen. In uw CAO, payroll-CAO, of bedrijfsreglement of arbeidsovereenkomst van uw payrollwerknemers kunnen over deze extra vakantie-uren afspraken staan. Tevens staan hierin ook eventuele afspraken over de opbouw van bovenwettelijke vakantie-uren tijdens ziekte.
Bovenwettelijke vakantiedagen zijn 5 jaar geldig. Daarna vervallen ze. Daarnaast kunt u of uw payrollaanbieder echter wel bovenwettelijke vakantiedagen uitbetalen.
Bent u dus met uw bedrijf in een branche met een verplichte CAO werkzaam, dan is de hoeveelheid bovenwettelijke vakantiedagen hierin opgenomen. Hier mag u/uw payrollaanbieder bij een standaard CAO niet van afwijken en bij een minimum-cao moet u minstens dat aantal bieden. Als er geen sprake is van een verplichte cao dan bepaalt u in overleg met uw payrollmedewerkers en payrollaanbieder hoeveel vakantiedagen u wilt aanbieden.
Wil uw payrollwerknemer op vakantie, dan moet uw payrollwerknemer dit schriftelijk bij u aanvragen. U heeft 2 weken de tijd om deze aanvraag goed te keuren.
In sommige situaties mag u namelijk een vakantieaanvraag van uw payrollwerknemer weigeren. U mag alleen weigeren als uw bedrijf vanwege deze verlofaanvraag in grote problemen komt. U moet deze weigering altijd goed motiveren en binnen 2 weken kenbaar maken. Doet u dit niet dan mag uw payrollwerknemer gewoon in de aangegeven periode op vakantie. Uw payrollwerknemer kan u echter altijd om een schriftelijke opheldering vragen.
U mag, indien dit in uw CAO, bedrijfsreglement of arbeidscontracten is opgenomen, uw payrollwerknemers verplichten ieder jaar een aantal vrije dagen verplicht te laten opnemen. Deze verplichte vrije dagen vallen vaak tussen een nationale feestdag en het weekend (b.v. de vrijdag na Hemelvaartsdag). Het aantal vrije uren gaan van de vakantiedagen van uw payrollwerknemers af.
Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de arbeidsvoorwaarden van uw payrollmedewerkers op hetzelfde niveau liggen als die van uw medewerkers in vaste dienst. Is het goed om na te gaan of onderstaand door uw payrollaanbieder v.w.b. vakantiedagen wordt nageleefd.
"Een payrollwerknemer heeft recht op hetzelfde aantal reguliere (wettelijk en bovenwettelijk) vakantie-uren als de werknemer, werkzaam in een gelijke of gelijkwaardige functie in dienst bij u. Vakantie-uren die zijn gerelateerd aan de lengte van het dienstverband, worden niet aangemerkt als reguliere vakantie-uren.”
Kortom, als u met uw bedrijf overstapt op een payrollconstructie, dan dient alles omtrent vakantiedagen gewoon hetzelfde te zijn. Alle vakantiedagen, zowel wettelijk als bovenwettelijk, hangen namelijk af van uw eigen CAO, bedrijfsregeling en/of arbeidsovereenkomsten.
Heeft u genoeg gelezen over alles omtrent wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen, vakantieaanvragen en verplichte vrije dagen bij payroll, dan kunt u altijd een geheel vrijblijvend gratis adviesgesprek, payroll flexpool inventarisatie, payrollofferte of payrollberekening bij ons aanvragen!
Voor meer uitleg of informatie over payroll of payrolling en antwoord op de meer dan 400 payroll vragen, willen wij u graag doorverwijzen naar 1 van de volgende pagina's: payroll vragen, payroll voordelen, payroll nadelen, payrollcontract, payrollwerknemer, payrollbedrijven, payroll betekenis, payrollbureau, payroller, payrollconstructie, verschil uitzendkracht en payroll, uitzendbureau payroll en goedkoopste payroll
Waarom bij ons een offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?